Main Article Content

Catherine Orsini-Saillet
Univ. Grenoble Alpes, ILCEA4
France
https://orcid.org/0000-0003-0423-8094
Vol 28 (2022), Monográfico: Últimos avances en el estudio del retrato literario / Coordinadora: Amparo de Juan Bolufer (U. Santiago de Compostela).
DOI: https://doi.org/10.15304/moenia.id8487
Submitted: 25-05-2022 Accepted: 10-02-2023 Published: 23-02-2023
Copyright How to Cite

Abstract

The article at hand offers a reading of the three first novels by Miguel Ángel Hernández (Murcia, 1977) ―Intento de escapada, 2012; El instante de peligro, 2015; El dolor de los demás, 2018― considered to be ‘literary ego‑portraits’, self-portraits drawn by an autobiographical narrator who, in spite of their similarities, does not become confused with the author. The article analyzes how the self-portraits of the «I» are constructed and become the central characters of the texts. It specifically shows how they enhance the role of images and otherness. In addition, it highlights how the three narrators are alter egos of an author who, through them, appears on the scene, and plays with their masks to question their own fragilities and try to solve them.

Cited by

Article Details

References

Abellán, T (2014): PastRemains. Catálogo de la exposición (Murcia, diciembre 2014 enero 2015). Comunidad autónoma Región de Murcia: LAB. En línea:https://tatianaabellan.com/wpcontent/uploads/2019/08/catalogo-past-remains.pdf (última consulta 31/3/2022).

Abellán, T. (2016): Fuisteis yo, memoria líquida. Catálogo de la exposición (Murcia), En línea: https://tatianaabellan.com/wp-content/uploads/2019/08/catalogo-fuisteisyo.pdf (última consulta 31/3/2022).

Alberca, M. (2020): “Miguel Ángel Hernández: el tríptico del arte o la vida”. Cuadernos Hispanoamericanos 838, 110-25.

Barcia, R. (1894): Primer diccionario etimológico de la lengua española. Vol. 4. Barcelona: Seix Ed.

Barthes, R. (1980): La chambre claire. Paris: Seuil.

Beaujour, M. (1980): Miroirs d’encre: rhétorique de l’autoportrait. Paris: Seuil.

Beltrán Almería, L. (2021): “El autorretrato literario”. Revista de Literaturas Modernas 51/2, 59‑79.

Candeloro, A. (2021): “Imágenes siniestras: El dolor de los demás (2018) de Miguel Ángel Hernández”. Revista de Filología de la Universidad de la Laguna 43, 57‑83.

Clemot, F. (2018): “Miguel Ángel Hernández: «Trabajar con la realidad es lo que más me ha costado hacer»”. Quimera 420 (En línea: https://www.revistaquimera.com/miguel-angel-hernandez-trabajar-con-la-realidad-es-lo-que-mas-me-ha-costado-hacer/ (última consulta 31/3/2022).

Hernández, M. Á. (2004): Infraleve: lo que queda en el espejo cuando dejas de mirarte. Murcia: Editora regional.

Hernández, M. Á. (2011): Cuaderno […] duelo. Murcia: Nausicaä.

Hernández, M. Á. (2013): Intento de escapada. Barcelona: Anagrama.

Hernández, M. Á. (2015): El instante de peligro. Barcelona: Anagrama.

Hernández, M. Á. (2016a): Presente continuo. Diario de una novela. Cartagena: Ed. Balduque.

Hernández, M. Á. (2016b): Diario de Ithaca. Murcia: Newcastle Ed.

Hernández, M. Á. (2018): El dolor de los demás. Barcelona: Anagrama.

Hernández, M. Á. (2019a): Aquí y ahora. Diario de escritura. Madrid: Fórcola Eds.

Hernández, M. Á. (2019b): Demasiado tarde para volver. Santiago de Chile / Barcelona: RIL Eds. (1.ª ed. parcial 2008. Murcia: Tres Fronteras).

Hernández, M. Á. (2019-2021): Tiempo por venir. Diario de escritura (22 de abril de 2019 a 6 de junio de 2021). La Verdad.

Hernández, M. Á. (2021): El don de la siesta. Notas sobre el cuerpo, la casa y el tiempo. Barcelona: Anagrama.

Montandon, A. (2004): “En guise d’introduction. De soi à soi: les métamorphoses du temps”. En A. Montandon (dir.): De soi à soi: l’écriture comme autohospitalité. Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise Pascal, 7-27.

Mora, V. L. (2013): La literatura egódica. El sujeto narrativo a través del espejo. Valladolid: Ediciones Universidad de Valladolid.

Mora, V. L. (2018): “La autonovela de Miguel Ángel Hernández”. Diario de lecturas, 3/7/2018 (en línea: https://vicenteluismora.blogspot.com/2018/07/la-autonovela-de-miguel-angel-hernandez.html (última consulta 31/3/2022).

Nancy, J.-L. (2006): La mirada del retrato. Buenos Aires: Amorrortu. (1.ª ed. francesa Le regard du portrait, 2000. Tr. esp. De I. Agoff).

Nancy, J.-L. (2014): L’Autre Portrait. Paris: Galilée.

Orsini-Saillet, C. (2022a): “El dolor de los demás de Miguel Ángel Hernández o escribir desde el arte”. En P. Martínez & A.‑M. Reboul (dirs.): Creación e intermediación en las ficciones contemporáneas del artista. Madrid: Visor, 41-59.

Orsini-Saillet, C. (2022b): “¿(In)visibilidad de los migrantes en el arte? Intento de escapada de Miguel Ángel Hernández como novela política”. En B. Brémard & A. Palau (dirs): Hispanística XX, 39. Dijon: OrbisTertius (en prensa).

Pozuelo Yvancos, J. M. (2010): “«Figuración» del yo frente a la autoficción”. En J. M. Pozuelo Yvancos: Figuraciones del yo. Valladolid: Universidad de Valladolid, 11‑35.