Political communication from the attic Discourse analysis of the 12 digital transmitions of the former president of Ecuador, Rafael Correa
Main Article Content
Abstract
Through the ideological analysis applied to the 12 digital transmission made by the former president of Ecuador, Rafael Correa, between August 12, 2017 and June 15, 2019, in this paper we have set as goals to know the elements that they compose the discursive structure and the political communication used to question the political procedure of the two years of the Government of who was his successor, Lenín Moreno.
In total, there are 1,269 minutes of recording hosted on the YouTube, which include a series of political practices that we are interested in knowing and analyzing: simplification and depersonalization of the message, political delegitimization, symbol construction and image configuration, among other mechanisms that we also consider experiencing the germ of what could be his participation in the presidential elections of 2021.
Keywords:
Article Details
References
BARANDIARÁ N, XABIER; UNCETA, ALFONSO; PEÑ A. SIMÓ N (2020). “Comunicación Política en tiempos de Nueva Cultura Política”. Ícono 14, v. 18, n. 1, 256282. doi:10.7195/ri14. v18i1.1382
BARTHES, ROLAND. (2000). Mitologías. Madrid, España: Siglo XXI.
CARPIO, OSWALDO; MATEOS, ZENAIDA. (2006). Comunicación política en campañas electorales. Estocolmo: Mirafl ores.
CARTY, VICTORIA (2002). “Technology and Counter-hegemonic Movements: The case of Nike Corporation”. Social Movement Studies, v. 1, n. 2, 129- 146. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1474283022000010646
CARVILLE, JAMES; BEGALA, PAUL. (2003). Buck up, suck up... and come back. When you foul up: 12 winning secrets from the war room. Nueva York, Estados Unidos: Simon & Schuster.
CASERO-RIPOLLÉ S, ANDREU (2010). “Estrategias y prác ticas comunicativas del activismo polít ico en las redes sociales en España ”. Historia y Comunicación Social, v. 20, n. 2, 535-550. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51399
CASTELLS, Manuel (2009). Communication power. Oxford: Oxford University Press
CHAVERO, PALMIRA; RAMOS, ISABEL; CERBINO, MAURO. (2018). “Más allá de la rendición de cuentas: el ‘Enlace Ciudadano’ como escenario de disputa político-mediática en ecuador”. Estado, Gobierno y Gestión Pública, n. 29, 125 – 150. doi: http://dx.doi.org/10.5354/0717-8980.2018.41519
CHRISTENSEN, HENRIK; BENGTSSON, ÅSA (2011). “The political competence of internet participants”. Information, Communication & Society, v. 14, n. 6, 896-916. doi: http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2011.566931
COBO, MARÍA (2018). “El ethos de competencia estrategias polifónicas de legitimación de Rafael Correa en los Enlaces Ciudadanos”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, n. 139, 171-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7316685
CORREA, RAFAEL (@MashiRafael). (2017). La situación del país es diferente. Nadie puede estar contra el «diálogo», incluso con la partidocracia. Recuperado de https://twitter.com/MashiRafael/status/892753201245638656?s=20
DÁVALOS, ALFREDO. (2012). Campañas de ataque y confrontación. En Dávalos, A. Polanco, V. Galeas, C. Pérez, A. (Ed). ¿Cómo diseñar campañas exitosas? (104-130). Quito, Ecuador: Ciespal.
DIJK, TEUN VAN. (1996). “Análisis del discurso ideológico”. Versión 6, 15-43. Recuperado de https://bit.ly/3gY4pj2
GARNETT, JAMES. (2009). Comunicándose con la ciudadanía. En R. Izurieta; C. Arterton; M. Perina. (Ed). Estrategias de comunicación para gobiernos (pp. 104-130). Buenos Aires, Argentina: La Crujía. IMAGINAR (2006). Mercado de internet Ecuador 2006. Recuperado de http://www.imaginar.org/forointernet/estudios/internet_2006.pdf
LA REPÚBLICA. (2017). Correa espera dejar la «mesa servida» al próximo Gobierno. La República. Quito, Ecuador. Recuperado de https://bit.ly/2CtVTJw
LANZA, LUCAS ; FIDEL, NATALIA (2011). “Política 2.0 y la comunicación en tiempos modernos”. Cuadernos 35, n. 35, 53-63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5279972
MUÑOZ, JANETH (2010) “Gabinetes itinerantes, enlaces ciudadanos y consejos comunales”. Revista Ecuador Debate, n. 80, 155-178. http://hdl.handle.net/10469/3493
ORDOÑEZ, PILAR. (2010). “El presidente Rafael Correa y su política de redención”. Ecuador Debate, n. 80, 77-94. http://hdl.handle.net/10469/3491
ORTEGA Y GASSET, JOSÉ. (1983). La Rebelión de las Masas. Madrid, España: Orbis.
REIG, RAMÓN. (2004). Dioses y Diablos mediáticos. Cómo manipula el poder a través de los medios de comunicación. Barcelona, España: Urano
RIVERA, JOSÉ. (2014). Rafael Correa y las elecciones 2006. Inicios del Marketing y Comunicación política digital en Ecuador. Revista Chasqui, nº 126, 116-123.
RODRÍGUEZ, ROBERTO (2012). “Los efectos de la ‘americanización’ de las campañas electorales del mundo”. Tribuna Norteamericana, n. 8, 25-38. https://bit.ly/3foA6l7
RÚAS, JOSÉ; ALVES, MARÍA; FERNÁNDEZ, MERCEDES (2016). “Comunicación, lenguaje y política: Análisis de los discursos institucionales del presidente de Ecuador, Rafael Correa (2007-2015), con la herramienta LIWC”. Razón y Palabra, nº 20, 591-607. https://bit.ly/2ZoxUEG
SÁNCHEZ-DUARTE, JOSÉ ; MAGALLÓ N, RAÚL (2015). “Estrategias de organización y acción polít ica digital”. Revista de la Asociación Españo la de Investigación de la Comunicación , v. 3, n. 5, 9-16. https://bit.ly/2Cy7uHi
SCHWARTZ, TONY. (2001). La respuesta emocional. Quito, Ecuador: Sente
TRENT, JUDITH; FRIEDENBERG, ROBERT; DENTON, ROBERT (1995). Political campaing communication: principles and practices. Estados Unidos, California: Praeger.
TRUJILLO, JORGE. (2010). Las organizaciones indíg enas y el gobierno de Rafael Correa. Íconos, n. 37, 13-23. https://www.redalyc.org/pdf/509/50918216001.pdf
WOLTON, DOMINIQUE. (2007). Pensar la comunicación. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros.