Main Article Content

Nuria Abal Alonso
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0002-1274-8580
Biography
Eduardo José Fuentes Abeledo
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
http://orcid.org/0000-0001-7423-1678
Biography
Pablo César Muñoz Carril
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
Biography
No 29 (2019): Innovative educational responses to climate change, Articles, pages 125-139
DOI: https://doi.org/10.15304/ie.29.6269
Submitted: 13-09-2019 Accepted: 26-11-2019 Published: 10-12-2019
Copyright How to Cite

Abstract

The research that frames the contribution of this article responds to the recommendation of the Council of the European Union (2014) on conducting studies on the development of teacher competences. Our goal is to offer a snapshot of the level of competence in the different teaching functions and tasks of the future teachers at the end of their studies of the Childhood Education Degree, from the perspective of the pre-service teachers of two public Universities of Galicia. In this article, we focus on some of the necessary competences to face educational challenges that arise from phenomena such as multiculturalism, multilingualism, immigration and diversity. The results warn us of the existing gap between the self-perception of competence in the selected variables and the recommendations of the Council of Europe (2019) related to them.

Cited by

Article Details

References

ACNUR (2019). Informe Anual 2018. Madrid: Agencia de la ONU para los refugiados. Comité Español.

Aguilar-Idáñez, M. J. y buraschi, D. (2017). Migrantes y refugiados: apuntes clave para un nuevo relato. Revista Lusófona de Educação, 37(37), 103-116. DOI: https://doi.org/10.24140/ issn.1645-7250.rle37.07

Baráibar, J. M. (2005). Inmigración, familias y escuela en Educación Infantil. Madrid: Los Libros de la Catarata/CIDE-MEC.

Chireac, s. M., serrat, E. y Huguet, A. (2011). Transferencia en la adquisición de segundas lenguas. Un estudio con alumnado rumano en un contexto bilingüe. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 267-289.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Comisión Europea (2019). Education and Training. Monitor 2019. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. recuperado de https://bit.ly/2oXVisG

Consejo de la Unión Europea (2014). Conclusiones del Consejo de 20 de mayo de 2014 sobre la formación efectiva de los docentes. 2014 / C 183/05. Recuperado de https://bit.ly/2p3D35b

Cummins, J. (2000). Lenguaje, poder y pedagogía. Niños y niñas bilingües entre dos fuegos. Madrid: Morata.

Faria, L. (2008). Motivação para a Competência. Porto: Livpsic.

Fuentes Abeledo, E. (2009). Formación de maestros y Practicum en el contexto de cambio curricular desde la perspectiva de la convergencia europea. En M. raposo, E. Martínez, et al. (Coord.), El Practicum más allá del empleo (pp. 103-124). Santiago de Compostela: Servicio Publicaciones de la Universidad de Santiago de Compostela.

Huguet, A. et al. (2011). Inmigración, lengua y escuela en sociedades bilingües. revisión de estudios. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado. 72(25,3), 137-159.

Ibarra, J. (2012). Integración lingüística del alumnado inmigrado. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, (61), 9-21.

Lillvist, A., sandberg, A., sheridan, s. y Williams, P. (2014). Preschool teacher competence viewed from the perspective of students in early childhood teacher education. Journal of Education for Teaching, 40(1), 3–19. DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2013.864014

Lessenich, s. (2019). La sociedad de la externalización. Barcelona: Herder.

Lomas, C. y Ruiz, U. (2011). Competencia comunicativa y educación democrática. Textos, (58), 5-8.

López, M., Martín, E., Montero, N. y Echeíta, G. (2013). Concepciones psicopedagógicas sobre los procesos de inclusión educativa: variables que las modulan y perfiles que las agrupan. Infancia y Aprendizaje, 36(4), 455-472. DOI: https://doi.org/10.1174/021037013808200285

McMillan, J. y schumacher, s. (2010). Research in Education: Evidence-Based Inquiry. Harlow: Pearson Addison Wesley.

Ministerio de Educación y Ciencia (MEC) (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE, 106, pp. 17158-17201. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/ pdfs/A17158-17207.pdf

Ministerio de Educación y Ciencia (MEC) (2007). Orden ECI/3854, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habilitan para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil. BOE, 312, pp. 53735-53738. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53735-53738.pdf

Moreno, C. (2006). La enseñanza de español como lengua extranjera en contexto escolar. Madrid: Libros de la Catarata.

Navarro, J. L., Huguet, A. y sansó, C. (2014). Competencias lingüísticas y alumnado inmigrante en Cataluña. El caso del colectivo hispanohablante. Educación Siglo XXI, 17(2), 361-382. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11495

Novick, N., Cauce, A., y Grove, K. (1996). Competence self-concept. En B. Bracken (Ed.), Handbook of self-concept: Development, social and clinic considerations (pp. 210-258). New york: John Wiley & Sons.

Nurosis, M. (1993). SPSS. Statistical data analysis. New york: SPSS Inc. ribas, C., Iglesias, G., Siqués, C. y Vila, I. (2006). Materiales y actividades para las aulas de acogida. Barcelona: Horsori.

Sánchez Montijano, E. (2019). Objetivo 16. La cohesión social sobre la base de la integración. En L. Cachón, L. y M. Aysa-Lastra (Eds.), El Pacto Mundial para la emigración segura, ordenada y regular. Un modelo para armar (pp. 248-252). Barcelona: Hacer.

Santos Rego, M. A., Godás, A. y Lorenzo, M. (2013). Rendimiento académico y diversidad cultural: el eje lingüístico. Revista Española de Pedagogía, 71(256), 461-478.

Santos Rego, M. A., Priegue D. y Crespo, J. (2017). Aprendizaje escolar y percepción de competencia lingüística en alumnos de origen inmigrante. Revista Lusófona de Educação, (37), 181-196.

Siguán, M. (1998). La escuela y los inmigrantes. barcelona: Paidós.

Vasseur, M. T. (2006). La cultura en la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas. Confrontaciones, articulaciones, choques. Cuestiones para la formación de los docentes en contextos multilingües. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, (42), 13-29.

Vila, I. (2007). Lenguas. En X. besalú, Educar en sociedades pluriculturales (pp. 15-175). Barcelona: Wolters Kluwer.