Main Article Content

Sergio Meijide Casas
Universidade de Santiago de Compostela
Spain
https://orcid.org/0000-0002-7605-4545
Biography
No 32 (2020), Dossier, pages 19-34
DOI: https://doi.org/10.15304/s.32.6458
Submitted: 14-12-2019 Accepted: 03-09-2020 Published: 13-11-2020
Copyright How to Cite

Abstract

Although Roland Barthes has been generally introduced as the one who ended a certain interest in authorship, his writings from the early 1970s problematize his simple ascription to the ‘death of the author’ thesis, and that anticipates a return to the biography that would take place later and still endures to this day. The objective of this text is to recover his piecemeal reflections on biographemes in order to explain how they were received in François Dosse’s thinking and some other biographers’ endeavour. Furthermore, the aim of this text is to find out how this concept can be articulated as a methodology that escapes the textualist fiction that has often been associated with.

Cited by

Article Details

References

Amigo Pino, C. y Amaro L. (2018): «Del biografema a la comunidad: dos casos recientes en la literatura latinoamericana», Alea, XX, 2, pp. 165-183.

Bamford, K. (2017): Jean-François Lyotard, Londres: Reaktion.

Barthes, R. (2010): Le lexique de l’auteur, París: Seuil.

Barthes, R. (1997): Sade, Fourier, Loyola, trad. A. Martorell, Madrid: Cátedra [1971].

Barthes, R. (1993): El placer del texto, trad. N. Rosa, México: Siglo XXI [1973].

Barthes, R. (1980): La Chambre Claire, París: Gallimard.

Barthes, R. (1977): «The Death of the Author», en S. Heath (ed.), Image, Music, Text, trad. R. Howard, Londres: Fontana, pp. 142-148 [1967].

Barthes, R. (1975): Roland Barthes par Roland Barthes, París: Éditions du Seuil.

Barthes, R. (1970): S/Z, París: Éditions du Seuil.

Barthes, R. (1966): Critique et Vérité, París: Éditions du Seuil.

Billot, A. (2003): Le Désarroi de l'élève Wittgenstein, París: Gallimard.

Bourdieu, P. (1986): «L’illusion biographique», Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 62-63, pp. 69-72.

Burke, S. (1992): The Death and Return of the Author: Criticism and Subjectivity in Barthes, Foucault and Derrida, Edimburgo: Edinburgh University Press.

Calvet, L.-J. (1990): Roland Barthes: 1915-1980, Bloomington: Indiana University Press.

Campillo, A. (1992): «El autor, la ficción, la verdad», Daimon, 5, pp. 25-45.

Conquest, R. (1991): Stalin: Breaker of Nations, Nueva York: Viking Penguin.

Culler, J. (1983): Roland Barthes, Oxford: Oxford University Press.

Cusset, F. (2003): French Theory. Foucault, Derrida, Deleuze et Cie et les mutations de la vie intellectuelle aux États-Unis, París: La Découverte.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1980): Mille plateaux, París: Éditions de Minuit.

Derrida, J. (1967): De la grammatologie, París: Éditions de Minuit.

Dosse, F. (2007): La apuesta biográfica. Escribir una vida, trads. J. Aguado y C. Miñana, Valencia: Publicacions de la Universitat de València [2005].

Dosse, F. (1992): Histoire du Structuralisme. Tome 2: Le chant du cygne, 1967 à nos jours, París: La Découverte.

Dosse, F. (1991): Histoire du Structuralisme. Tome 1: Le champ du signe, 1945-1966, París: La Découverte.

Foucault, M. (1969): «Qu’est-ce qu’un auteur?», Bulletin de la Société Française de Philosophie, LXIII, 3, pp. 73-103.

Foucault, M. (1966): Les Mots et les Choses, París: Gallimard.

Freud, S. (1976): «Recuerdo infantil de Leonardo da Vinci», en J. Strachey (ed.), Sigmund Freud. Obras Completas XI, trad. J. L. Etcheverry, Buenos Aires: Amorrortu, pp. 53-129 [1910].

Gil, M. (2012): Roland Barthes : Au lieu de la vie, París: Flammarion.

Ginzburg, C. (1976): Il formaggio e i vermi. Il cosmo di un mugnaio del '500, Turín: Einaudi.

Kivy, P. (2001) The Possessor and the Possessed. Handel, Mozart, Beethoven, and the Idea of Musical Genius, New Haven: Yale University Press.

Kuehn, M. (2001): Kant. A Biography, Cambridge: Cambridge University Press.

Lavoisier, A.-L. (1789): Traité Élémentaire de Chimie, París: Chez Cuchet.

Lejeune, P. (1980): J’est un autre, París: Seuil.

Logie, J. (2013): «1967: The Birth of “The Death of the Author”», College English, LXXV, 5, pp. 493-512.

López Silvestre, F. (2012): Micrologías. O historia breve de las artes mínimas, Madrid: Abada.

Lyotard, J.-F. (1979): La condition postmoderne : rapport sur le savoir, París: Éditions de Minuit.

Marty, E. (2009): Roland Barthes: Le Metier d’écrire, París: Seuil.

Maurois, A. (1932): Aspects de la biographie, París: Grasset.

Mons, I. (2012): Lou Andreas-Salomé : En toute liberté, París: Perrin.

Prini, P. (1989): Storia dell’esistenzialismo: Da Kierkegaard a oggi, Roma: Studium.

Robin, R. (1998): «Point de vue: L’autofiction», CV Photo, 44, pp. 5-6.

Rylance, R. (1994): Roland Barthes, Londres: Harvester Wheatsheaf.

Samoyault, T. (2015): Barthes: A Biography, París: Seuil.

Sánchez Trigueros, A. (2013): El concepto de sujeto literario y otros ensayos críticos, Madrid: Biblioteca Nueva.

Sartre, J.-P. (1947): Baudelaire, París: Gallimard.

Sollers, P. (2015): L’Amitié de Roland Barthes, París: Seuil.

Soto, L. (2000): «Barthes al completo», Daimon, 20, pp. 181-186.

Stafford, A. (2015): Roland Barthes, Londres: Reaktion.

Vasari, G. (1998): Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos (Antología), trads. M. T. Méndez Baiges y J. M. Montijano García, Madrid: Tecnos [1568].

Wimsatt, W. K. y Beardsley, M. (1946): «The Intentional Fallacy», The Seweanee Review, CIV, 3, pp. 468-488.

Most read articles by the same author(s)