Main Article Content

Ana Melendo Cruz
Universidad de Córdoba
Spain
https://orcid.org/0000-0001-8985-6830
Biography
No 23 (2024), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.23.9270
Submitted: 21-06-2023 Accepted: 01-08-2023 Published: 18-11-2024
Copyright How to Cite

Abstract

Starting from the notion of landscape as symbolic space, this research work aims to delve into the analysis of some of the art documentaries, which are part of the audiovisual archive of the Prado Museum or refer to it as the protagonist, to investigate a possible evolution of cinematographic forms and the constitution of the museum as an audiovisual landscape. Thus, we will approach the museum starting from a multidisciplinary approach to the object of study, which starts from the work of art and the space that contains it, to account for the artistic representation in non-fiction cinema and its cultural and historical scope.
Cited by

Article Details

References

Aguilar, Pilar. 1998. Mujer, amor y sexo en el cine español de los años ’90. Madrid: Editorial Fundamentos.

Albergamo, María. 2011. “Il Museo: dallo Spettacolo allo Spettatore Dispositivi, Sguardi, Strategie”, Tesis doctoral, Università degli Studi di Catania.

Aliaga, José Javier. 2022. “Prado vivo (Ramón Masats, 1965): una mirada renovada al documental de arte español”. En El documental de arte en España, coordinado por Joaquín Cánovas y José Javier Aliaga, 91-106. Madrid: Ediciones Akal.

Fernández Cuenca, Carlos. 1967. 30 años de documental de arte en España. Madrid: Escuela Oficial de Cinematografía.

Genette, Gerard. 1987. Seuils. Paris: Éditions du Seuil [Collection “Poétique”].

González Requena, Jesús y Amaya Ortiz de Zárate. 1995. El espot publicitario. La metamorfosis del deseo. Madrid: Cátedra.

López Clemente, José. 1960. Cine documental español. Madrid: Ediciones Rialp.

Melendo, Ana. 2023. “Arte y propaganda en el primer franquismo”. En El documental en España. Historia, Estética e Identidad, editado por Casimiro Torreiro y Alejandro Alvarado, 49-63. Madrid: Editorial Cátedra.

Nichols, Bill. 1983. “The Voice of Documentary”. Movies and methods. Volume II, 17-30. Berkeley: University of California Press.

Peydró, Guillermo. 2023. “El cine sobre arte en España: experimentación y censura en el territorio de la no ficción”. En El documental en España. Historia, estética e identidad, editado por Casimiro Torreiro y Alejandro Alvarado, 255-272. Madrid: Cátedra.

Prior, Sonia. 2022. “Presente continuo: el Museo frente al espejo”. En El documental de arte en España, coordinado por Joaquín Cánovas y José Javier Aliaga, 240-252. Madrid: Ediciones Akal.

Zubelzu Mínguez, Sergio y Allende Álvarez, Fernando. 2015. “El concepto de paisaje y sus elementos constituyentes: requisitos para la adecuada gestión del recurso y adaptación de los instrumentos legales en España”. Cuadernos de Geografía. Revista Colombiana de Geografía no. 24, vol. 1, 29-42. https://doi.org/10.15446/rcdg.v24n1.41369.

Zunzunegui, Santos. 2021. “El laberinto de la mirada. El museo como espacio de sentido”. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, no. 22, 521-540.