Main Article Content

Silvia Magro-Vela
Universidad Rey Juan Carlos
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0695-8813
No 23 (2024), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/quintana.23.9222
Submitted: 27-05-2023 Accepted: 11-09-2023 Published: 25-11-2024
Copyright How to Cite

Abstract

The aim of this paper is to suggest a classification proposal of the different opening title sequence types that are used at the beginning of an episode and that coexist nowadays in the TV series ecosystem. This goal is determined by two main issues: on the one hand, the absence of specific taxonomical models aimed to opening titles sequences study. And, on the other hand, the relevance acquired in recent decades by fiction on television, which has emerged as the gravitational center of the programming of many channels. The irruption of digital content platforms has intensified this feature and has increased production. Despite of difficulty of stablishing categories, it has been possible to outline a set of groups which work as a basis to make a complete and complex observation that favors research and results in a greater knowledge of this creative redoubts.
Cited by

Article Details

References

Alonso Valdivieso, C. 2016. «Qué es Motion Graphics». Con A de animación 6 (Especial motion graphics): 104-116. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4799

Barroso, J. 1996. Realización de los géneros televisivos. Madrid: Editorial Síntesis.

Barthes, S. 2017. «The Rise and Fall of TV Opening Credits». Anthology, 20 de septiembre de 2017. https://anthology.hypotheses.org/308

Bednarek, M. 2014. «‘And they all look just the same’? A quantitative survey of television title sequences». Visual Communication 13(2): 125-145. https://doi.org/10.1177/1470357213507509

Betancourt, M. 2018. Title Sequences as Paratexts. Narrative Anticipation and Recapitulation. Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203701034

Bort Gual, I. 2012. «Nuevos paradigmas en los telones del relato audiovisual contemporáneo: partículas narrativas de apertura y cierre en las series de televisión dramáticas norteamericanas». Tesis doctoral, Universitat Jaume I. https://www.tdx.cat/handle/10803/81927

Cascajosa, Virino, C. 2016. «El ascenso de los ‘showrunners’: creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea». index.comunicación (6) 2: 23-40. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/255/491

Cuadra de Colmenares, E. de la y J. C. Marcos Recio. 2007. «Cabeceras de series de ficción: símbolo y documento. Análisis de las cabeceras de series estadounidenses desde los 70 hasta hoy». XIV Jornadas Internacionales de Jóvenes Investigadores en Comunicación. La Cultura y el entretenimiento de los medios de Comunicación. Málaga: Universidad de Málaga.

Cuadrado Alvarado, A. 2017. Narración audiovisual. Madrid: Síntesis.

Delamorclaz Ruiz, C. 2016. «‘Gravity Falls’, Títulos de crédito como carta de presentación». Con A de animación 6 (Especial Motion Graphics): 8-14. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4784

Gallardo, M., y D. García-Reyes. 2022. «Representations and imaginaries of cities in the opening sequences of three U.S. TV series: The Sopranos, Weeds and House of Cards». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles 95. https://doi.org/10.21138/bage.3321

Gamonal, R. 2013. «Los títulos de crédito de series en la pequeña pantalla». En Tecnologías audiovisuales en la era digital, coordinado por M. Rajas y S. Álvarez, 245-262. Madrid: Fragua. https://tinyurl.com/GamonalTitulosdeseries

Genette, G. 1997. Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge-Nueva York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511549373

Hervás Ivars, C. 2002. El diseño gráfico en televisión: técnica, lenguaje y arte. Madrid: Cátedra.

Inceer, M. 2007. «An Analysis of the Opening Credit Sequence in Film». CUREJ: College Undergraduate Research Electronic Journal, University of Pennsylvania. https://tinyurl.com/InceerOpeningCredits

Labaig, F. 2006. «Acerca de los títulos de crédito». Paperback 4: 1-9. ISSN 1885·8007. http://paperback.infolio.es/articulos/labaig/creditos.pdf

Landekic, L. e I. Albinson. 2014. «Masters of Sex». Art of the Title, 11 de febrero de 2014. https://www.artofthetitle.com/title/masters-of-sex/

Landekic, L. y W. Perkins. 2016. «Vikings». Art of the Title, 23 de febrero de 2016. https://www.artofthetitle.com/title/vikings/

Magro-Vela, S. 2023. «De los títulos de crédito en cine a los openings en series de ficción televisiva. Una evolución histórica desde la perspectiva de las series americanas». Grafica 11 (21). https://doi.org/10.5565/rev/grafica.237

Matamala, A. y Orero, P. 2011. «Opening Credit Sequences: Audio Describing Films within Films». International Journal of Translation 23 (2), (julio-diciembre). https://core.ac.uk/download/pdf/20049521.pdf

Metz, C. 1993. «Pour servir de préface». En Le générique du film, editado por N. Mourgues, 7-9. París: Méridiens Klincksieck.

Picarelli, E. 2013. «Aspirational Paratext: The Case of ‘Quality Openers’ in TV Promotion». Frames Cinema Journal, 3. https://tinyurl.com/PicarelliAspirationalParatext

Ràfols, R., y A. Colomer. 2014. Diseño audiovisual. Barcelona: Gustavo Gili.

Re, V. 2016. «From Saul Bass to Participatory Culture: Opening Title Sequences in Contemporary Television Series». NECSUS: European Journal of Media Studies. https://necsus-ejms.org/saul-bass-participatory-culture-opening-title-sequences-contemporary-tv-series/

Sellers, J. 2012. «TV´s Golden Age of Opening Credits». Salon, 18 de febrero de 2012. https://www.salon.com/2012/02/18/tvs_golden_age_of_opening_credits/

Solana, G., y A. Boneu. 2007. Uncredited. Diseño gráfico y títulos de crédito. Barcelona: Index Books.

Solana, G., y A. Boneu. 2016. «Secuencias de títulos de animación en series de ficción. Un paisaje general». Con A de animación 6 (Especial motion graphics): 96-102. https://doi.org/10.4995/caa.2016.4798

Spigel, L. 2016. «Back to the Drawing Board: Graphic Design and the Visual Environment of Television at Midcentury». Cinema Journal 55 (4): 28-54. www.jstor.org/stable/44072149 https://doi.org/10.1353/cj.2016.0038

Stanitzek, G. 2005. «Texts and Paratexts in Media». Critical Inquiry 32 (1) (Autumn): 27-42. https://doi.org/10.1086/498002

Stanitzek, G. 2009. «Reading the Title Sequence (Vorspann, Générique)». Cinema Journal 48 (4): 44-58. https://doi.org/10.1353/cj.0.0142

Vega, E. 2013. «La imagen corporativa de la CBS». Infolio (Publicación sobre arte, diseño y educación) 1 (febrero). http://www.infolio.es/01infolio/golden/home.htm

Villafañe, J., y N. Mínguez. 2006. Principios de teoría general de la imagen. Madrid: Ediciones Pirámide.

Weinman, J. J. 2013. «Title Fight: Short vs. Long». Maclean’s 126 (2): 55. https://www.macleans.ca/culture/television/title-fight-short-vs-long/