Miniaturized Sceneries: Photonarrative Artifacts by Óscar Esquivias and Asís G. Ayerbe
Main Article Content
Abstract
Nowadays, the forms of literary expression that combine word and photography on the same support are becoming more and more frequent. This overcomes the obsolete conception of the image as a simple illustration of a previous text. Within the Spanish publishing scene, the collaboration between writer Óscar Esquivias and photographer Asís G. Ayerbe, co-authors of a series of miniaturized works, stands out. In order to exemplify the mechanisms underlying this intermediate practice and assess its aesthetic scope, this article analyzes their most outstanding photonarrative artifacts: En el secreto Alcázar (2008), secretos xxs (2008) and Calle Vitoria (2015). In these microdevices, the confluence of two semiotic systems sensorially broadens the reading experience and enriches the possibilities of minifiction.
Keywords:
Article Details
References
Andres-Suárez, I. (2010): El microrrelato español. Una estética de la elipsis. Palencia: Menoscuarto.
Bal, M. (1991): Reading «Rembrandt». Beyond the Word-Image Opposition. Cambridge: Cambridge University Press.
Bellver, S. (2011): «Óscar Esquivias». Revista de Letras. En línea; http://www.sergibellver.com/2011/03/cuentistas-v-oscar-esquivias-en-revista.html (consulta: 4/2024).
Blatt, A. J. (2009): «Phototextuality: Photography, Fiction, Criticism». Visual Studies 24/2, 108‑21.
Esquivias, Ó. (2009): Jerjes conquista el mar. La Coruña: Ediciones del Viento.
Esquivias, Ó. (2010): Pampanitos verdes. La Coruña: Ediciones del Viento.
Esquivias, Ó. (2016): Andarás perdido por el mundo. La Coruña: Ediciones del Viento.
Esquivias, Ó. (2018): «Cuentos por encargo». En E. Álvarez Ramos & C. Morán Rodríguez (eds.): Cuento actual y cultura popular. La ficción breve española y la cultura popular, de la oralidad a la web 2.0. Valladolid / New York: Universidad de Valladolid / Cátedra Miguel Delibes, 17‑30.
Esquivias, Ó. (2019): El chico de las flores (algunos cuentos favoritos). Valladolid: Junta de Castilla y León / Fundación Jorge Guillén.
Esquivias, Ó. (2022a): Alguien se despierta a medianoche (el libro de los profetas). Madrid: Reino de Cordelia.
Esquivias, Ó. (2022b): «Cuestionario sobre prácticas creativas». Hacia una teoría cognitiva de la imaginación creadora desde fundamentos teóricos, estéticos y neurocientíficos. En línea: https://grupo.us.es/creacionliteraria/wp-content/uploads/2022/10/Oscar-Esquivias.pdf (consulta: 4/2024).
Esquivias, Ó. (en prensa): «Imágenes y palabras». En R. Venzon (ed.): La fotografía en la narrativa hispánica actual. Nuevos enfoques intermediales. Valladolid / New York: Universidad de Valladolid / Cátedra Miguel Delibes.
Esquivias, Ó. & A. G. Ayerbe (2008a): En el secreto Alcázar. Madrid: Los Duelistas.
Esquivias, Ó. & A. G. Ayerbe (2008b): secretos xxs. Madrid: Los Duelistas.
Esquivias, Ó. & A. G. Ayerbe (2008c): La ciudad de plata. Valladolid: El Pasaje de las Letras.
Esquivias, Ó. & A. G. Ayerbe (2015): Calle Vitoria. Madrid: Los Duelistas.
Gómez Trueba, T. (2018): «Alianza de microrrelato y fotografía en las redes: ¿pies de foto o microrrelatos?». En A. Calvo Revilla (ed.): Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert, 203‑20.
Hunter, J. (1987): Image and Word. The Interaction of Twentieth-Century Photographs and Texts. Cambridge / London: Harvard University Press.
López de la Hera, I. (2008): «¿Quieres que te cuente un secreto?». Diario de Burgos, 4 de octubre, 17.
Marroquín, A. (2023): «Revista Mirlo. Ramas de papel para los trinos del pájaro cantor». El Correo de Burgos, 24 de enero. En línea: https://www.elcorreodeburgos.com/cultura/230124/42399/revista-mirlo-ramas-papel-trinos-pajaro-cantor.html (consulta: 4/2024).
Mirzoeff, N. (1998): «What is visual culture». En N. Mirzoeff (ed.): The Visual Culture Reader. London / New York: Routledge, 3-13.
Mitchell, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: The University of Chicago Press.
Montandon, A. (1990): «Présentation». En A. Montandon (ed.): Iconotextes. Paris: Ophrys, 5‑10.
Noguerol Jiménez, F. (2006): «Minificción e imagen: cuando la descripción gana la partida». En I. Andrés-Suárez & A. Rivas (eds.): La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Palencia: Menoscuarto, 183-206.
Rodríguez Fischer, A. (2011): «Nuevas formas breves». Babelia, 10 de septiembre. En línea: https://elpais.com/diario/2011/09/10/babelia/1315613544_850215.html (consulta: 4/2024).
Rajewsky, I. (2005): «Intermediality, Intertextuality and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality». Intermédialités 6, 43‑64.
Sougez, M. (2002): «La luz y la pluma. Fotógrafos escritores, escritores fotógrafos y otras combinaciones». En: A. Ansón (ed.): Los mil relatos de la imagen y uno más. Fotografía & literatura. Huesca: Diputación de Huesca, 11‑25.
Valls, F. (2008): Soplando vidrio y otros estudios sobre el microrrelato español. Madrid: Páginas de Espuma.
Venzon, R. (2024): Revelaciones. Álbum familiar y fototextualidad autobiográfica en la narrativa española del siglo xxi . Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert.
Wagner, P. (1996): «Introduction: Ekphrasis, Iconotexts, and Intermediality ― the State(s) of the Art(s)». En: P. Wagner (ed.): Icons, Texts, Iconotexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlin: De Gruyter, 1‑40.