The politics of origin in Schmitt vs. the impolitical critics in Agamben
Main Article Content
Abstract
This is a review about different resolutions, in Schmitt and Agamben, facing a coincident onto-politics perception: contingence in definition of Law, with a primary function of organization of a multiple social field, traditionally conceived as chaos. If Schmitt chooses an organic post-foundationalism, a politics of origin, Agamben opts for cancel the foundation of nomos attending to an ethical action. This article goes through the transcendent search of Schmitt and accompanies to Agamben among the aporethical politics he finds, emphasising political and unpolitical vectors that pierce the social topos, and concluding with messianic purpose, which tries to recover (multiple) potency (from the non-origin).
Keywords:
Article Details
References
Agamben, Giorgio (2004), Estado de excepción, Homo sacer II, 1, Adriana Hidalgo Editora, Buenos Aires [2003].
Agamben, Giorgio (2006), La comunidad que viene, Pre-Textos, Valencia [1990].
Agamben, Giorgio (2010), Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida, Pre-Textos, Valencia [1995].
Agamben, Giorgio, (2011), “Bartebly o de la contingencia”, Preferiría no hacerlo, Pre-textos, Valencia [2000].
Agamben, Giorgio (2014), Qué es un dispositivo, Adriana Hidalgo Editora, Buenos Aires [2006].
Agamben, Giorgio (2017a), Homo sacer. El uso de los cuerpos, Pre-Textos, Valencia [2014].
Agamben, Giorgio (2017b), Stasis. La guerra civil como paradigma político. Homo sacer II, 2, Adriana Hidalgo Editora [2015].
Benjamin, Walter (2001), Para una crítica de la violencia y otros ensayos, Editorial Taurus, Madrid [1921; 1972].
Castro, Edgardo (2008), Giorgio Agamben: una arqueología de la potencia, Jorge Baudino Ediciones, UNSAM EDITA de Universidad Nacional de General San Martín, Buenos Aires [2008].
Deleuze, Gilles (1975), Spinoza o el problema de la expresión, Muchnik Editores, Barcelona [1968].
Deleuze, Gilles et Guattari, Félix (2006), Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia, Pre-Textos, Valencia [1980].
Fleisner, Paula (2012a), “Novitas vitae. Vida mesiánica, vida común y vida profanada. Algunas versiones de la “vida” más allá de la “vida desnuda”, Res Publica: Revista de Filosofía Política, nº28, pp. 139-158 [2012].
Fleisner, Paula, (2012b), “Vida poética y vida ninfal. La importancia del arte en la elaboración temprana del concepto de «vida» agambeniano”, Instituto de Estética - Pontificia Universidad Católica de Chile, AISTHESIS Nº 52, pp. 125-148 [2012].
Fleisner, Paula (2014), “Vida criatural y comunidad de la nada. La política de indistinción entre hombres y animales en la filosofía de Giorgio Agamben”, Revista Latinoamericana de estudios críticos animales, Vol.2, pp. 34-50 [2014].
Galli, Carlo (1996), Genealogia della política. Carl Schmitt e la crisi del pensiero politico moderno, Il Mulino, Bologna [1996].
Galli, Carlo (2011), La mirada de Jano: ensayos sobre Cari Schmitt, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires [2008].
Galindo Hervás, Alfonso (2008), “Mesianismo impolítico”, ISEGORÍA. Revista de Filosofía Moral y Política, Universidad de Murcia, Nº39, pp. 239-250 [2008].
Galindo Hervás, Alfonso (2015), Pensamiento impolítico contemporáneo, Ediciones Sequitur, Madrid [2015].
García López, Daniel (2016), “Fragmentos de la metáfora orgánica en el pensamiento político moderno”, Universidad de Granada, Pensamiento, vol. 72, Nº 272, pp. 735-760 [2016].
Lucas Verdú, Pablo (1989), “Carl Schmitt, intérprete singular y máximo debelador de la cultura político-constitucional demoliberal”, Revista de Estudios Políticos Nueva Época, Nº 64, pp. 25-92 [1989].
Huizinga, Johan (2010), Homo ludens, Alianza Editorial, Madrid [1954].
Kervégan, Jean-François (2013), ¿Qué hacemos con Carl Schmitt?, Escolar y Mayo, Madrid [2011].
Locke, John (2006), Segundo ensayo sobre el gobierno civil, Tecnos, Madrid [1689].
Martínez Marzoa, Felipe (1984), Historia de la Filosofía. Filosofía antigua y medieval, Ediciones Istmo, Madrid [1973].
Ortega y Gasset, José (1980), Origen y epílogo de la filosofía, Espasa-Calpe, Madrid [1929].
Periáñez, Luis (2020a), “Bartleby, o el organismo enfermo: Notas críticas sobre la ontología y la prospectiva del sujeto ético de Giorgio Agamben”, Res Pública Revista de Historia de las Ideas Políticas, Nº 20, pp. 75-84 [2020].
Periáñez, Luis (2020b), “Testimonio, ética y arte en la filosofía de Giorgio Agamben: en torno al concepto de “lo inapropiable”, Escritura e Imagen, Ediciones Complutense, nº16, pp. 89-108 [2020].
Ruvituso, Mercedes (2013), “La dimensión estética del poder soberano en Giorgio Agamben”, Diánoia, Universidad Nacional Autónoma de México, vol. LVIII, núm. 71, pp. 105-125 [2013].
Ruvituso, M. (2017). “Lo que todos miran y nadie quiere ver: la imagen de la vida desnuda”, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, Universidad Complutense, nº34(2), pp. 495-512 [2017].
Schmitt, Carl (1996), Teoría de la constitución, Alianza Editorial, Madrid [1928].
Schmitt, Carl (2003), El nomos de la Tierra, Editorial Struhart & Cía, Buenos Aires [1950].
Schmitt, Carl (2009), El concepto de lo político, Alianza Editorial, Madrid [1932].
Tacetta, Natalia (2015), “Violencia y derecho: Benjamin, Schmitt, Agamben y el estado de excepción”, Devenires, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Nº32, pp. 13-38 [2015].
Villacañas, José Luis (2008), Poder y conflicto. Ensayos sobre Carl Schmitt, Biblioteca nueva, Madrid [2008].
Most read articles by the same author(s)
- Rebeca Baceiredo Pérez, PRODUCCIÓN DE LUGARES HEGEMÓNICOS EN LA INDUSTRIA MUSICAL. LA MÚSICA COMO GENERADORA DE SUSTRATO ONTOLÓGICO EN LA POSMODERNIDAD , Sémata: Ciencias Sociais e Humanidades: No 34 (2022): Espazos