MUSICAL TRANSITS BETWEEN COLOMBIA AND VENEZUELA IN THE 19th CENTURY
Main Article Content
Abstract
This paper reviews four musical documents —two Colombians such as Manuel María Rueda's Manual de organistas y cantores (Manual of Organists and Singers) and Canciones neogranadinas. Villancicos. Responsorios (New Granada Songs. Christmas carols. Responsories); and two Venezuelans as the Colección de piezas escogidas para Piano. 1898 (Collection of pieces chosen for Piano. 1898) and y Música copiada y coleccionada por J. M. Ardila V. (Music copied and collected by J. M. Ardila V.)— where the musical transits that occurred at the end of the XIX century between Colombia and Venezuela can be follow. The relationships between these documents, musical works, musical genres, and some composers such as Manuel María Rueda, Nicolás Quevedo Rachadell, Julio Quevedo Arvelo and Atanasio Bello Montero, take account of a very interesting exchange in a period in which these countries were practically isolated. Few has been documented about these exchanges, and has been discussed only tangentially. In this sense, the present research is part of what Nils Grosch calls the mobility paradigm and seeks to encourage further studies in this field in Latin America.
Keywords:
Article Details
References
Abadía, Guillermo. Compendio general de folklore colombiano. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología, 1970.
Aretz, Isabel. Cantos navideños en el folklore venezolano. Caracas: Casa de la Cultura Popular–Ministerio del Trabajo, 1962.
Astor, Miguel ed. Arreglos corales de Rafael Suárez. Caracas: Fundación Vicente Emilio Sojo, 1999.
Bermúdez, Egberto. «Appendix 1. List of chapelmasters and organists at Santafé and Bogotá Cathedrals, c.1565-1965.» s.f. https://unal.academia.edu/EgbertoBermudez (último acceso: 24 de Mayo de 2021).
Bermúdez, Egberto. «Church Music in Colombia, 1550–1950. Performance and Education.» En Chiesa, Musica e Interpreti. Un dialogo necessario, de Carlos Alberto Moreira Azevedo y Richard Rouse, 207-281. Roma: Aracne editrice, 2020.
Bermúdez, Egberto. «Music and Society in 19th Century Nueva Granada and Colombia. The bandola and its History Through Iconographic Sources (1850-1900).» Ensayos. Historia y teoría del arte, nº 21 (2011): 155.
Bermúdez, Egberto, y Ellie Anne Duque. Egberto Bermúdez y Ellie Anne Duque, Historia de la música en Santafé y Bogotá. Bogotá: Fundación De Mvsica, 2000.
Boada, Francisco, y Manuel Rueda. Bambuco. Aire nacional neo-granadino dispuesto para piano a cuatro manos. Bogotá: Litografía de Gómez y Boultrone, ca. 1853.
Caicedo, Cristóbal. «El solitario, bambuco para canto y piano.» El Telegrama, 27 de Abril de 1886.
Calcaño, José Antonio. La ciudad y su música. Crónica musical de Caracas. Edición crítica, estudio preliminar, notas referenciales y complemento de fuentes de Hugo Quintana. Caracas: Universidad Central de Venezuela. Ediciones de la Biblioteca EBUC, 2019.
Cortés Polanía, Jaime, y Juan Francisco Sans. El Manual de organistas y cantores de Manuel María Rueda: un nuevo documento musical colombiano del siglo XIX. Trabajo en proceso, s.f.
D'Aleman, Telésforo. Método completo para aprender con perfección a tocar la bandola. Bogotá, 1885.
Duque, Ellie Anne. La música en las publicaciones periódicas colombianas del siglo XIX (1848-1860). Bogotá: Fundación de Música, 1998.
Duque, Ellie Anne. Nicolás Quevedo Rachadell. Un músico de la Independencia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2011.
Fallon, Diego. Arte de leer, escribir y dictar música: sistema alfabético. Bogotá: Imprenta de Diego Fallon, 1885.
Figueroa, Daniel, y Ernesto León Gómez. «Al volver. Danza-bambuco para canto y piano.» El Bogotano, 6 de Agosto de 1882.
Grosch, Nils. «Movilidad cultural, exilio y el desafío para la musicología.» Ensayos. Historia y teoría del arte, nº 34 (2018): 38-57.
Hernández Contreras, Luis. La música en el Táchira. San Cristóbal: Inversiones La Macarena, 2015.
Lamas, José Ángel. Tres lecciónes para el Oficio de difuntos. Montevideo: Ministerio de Educación Nacional [Venezuela], Dirección de Cultura, 1943.
Miñana, Carlos. «Los caminos del bambuco en el siglo XIX.» A Contratiempo, nº 9 (1997): 7-11.
Ojeda, Roberto, y Montserrat Capelán. Motetes, Canciones y Tonos de Atanacio. Caracas: Fundación Vicente Emilio Sojo, 2012.
Párraga, Manuel María. El Bambuco. Aires nacionales neogranadinos variados Op. 14 para piano. Leipzig: Breitkopf & Härtel, ca. 1858-59.
Peñín, José. «Bambuco.» En Enciclopedia de la Música en Venezuela, de José Peñín y Walter Guido, 145. Caracas: Fundación Bigott, 1998.
Perdomo Escobar, José Ignacio. El Archivo Musical de la Catedral de Bogotá. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1976.
Perdomo Escobar, José Ignacio. Historia de la música en Colombia. Bogotá: Imprenta Nacional, 1945.
Quevedo, Guillermo, y Carlos Lozano. Manual del organista cantor. Bogotá: Mundial Música [Valencia], 1930.
s.a. «s.t.» La Unidad Católica, 1870, p. 71.
Sans, Juan Francisco. «Cuatro obras colombianas del siglo XIX para piano a cuatro manos.» nº 26 (2015).
Sans, Juan Francisco. «Cuatro piezas venezolanas del siglo XIX para guitarra.» Musicaenclave 11, nº 1 (Enero-Abril 2017).
Sojo, Vicente Emilio, ed. Segundo cuaderno de canciones corales de autores venezolanos. Caracas: Ministerio de Educación, Dirección de Cultura y Bellas Artes, 1954.