Main Article Content

Alfonso Iglesias Zamar
Psicólogo
Spain
No 3 (2021), Articles
DOI: https://doi.org/10.15304/ges.3.8281
Submitted: 22-02-2022 Accepted: 14-12-2022 Published: 31-12-2022
Copyright How to Cite

Abstract

Since its origins, man has used language and symbols to build and organize his societies. This paper exposes the thesis that it is the power elites that build the discursive language that operates as a matrix of meanings that configures the consciousness of the subject (I), modeling and organizing their behavior in each historical period. Starting from the integral self, we will show how the change of discursive model occurs in classical Greece, the Middle Ages and modernity, a moment in which culture and the Freudian self that shapes the current citizen are invented. The invented self has been split from the totality and feels the separateness as a source of anguish. Conditioned by the feeling of guilt and shame, and unable to unfold its potential, the neurotic self enters into crisis. It is a crisis that extends to the present time, in which the citizen is enslaved through his freedom in the so-called "consumer society".

Cited by

Article Details

References

Adelung, J. C., “Ensayo sobre la historia de la cultura de la especie humana”, 1872.

Adorno, Horkheimer, (1971) “Dialéctica de la Ilustración”, Sur. Buenos Aires, 1971.

Arias, J., “La Magdalena. El último tabú del cristianismo”, Ediciones Santillana, Madrid, 2005.

Aristóteles, Poética, Ediciones Ismo, Madrid, 2002.

Baigent, B, Leigh, R., (1992), “El escándalo de los Rollos del Mar Muerto”, Ediciones Martínez Roca, Barcelona, 1992.

Bandura, A. y R. H. Walters, “Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad”, Alianza Editorial, Madrid, 1977.

Bastian, W.,W. revista “Zeitschrift für Ethnologie”, Berlín, 1869.

Blaudel, F., “La Historia y las Ciencias sociales”, Alianza Editorial, Madrid, 1968.

Colomer, J. M., “Historia de la Teoría Política”, Alianza Editorial, Madrid, 1991,

Comte, A., “Discurso sobre el espíritu positivo”, Buenos Aires, Biblioteca Racionalista Francisco Bilbao, Tomo IV, 1924.

Durkheim, E. “Las formas elementales de la vida religiosa”, Alianza editorial, Madrid, 1993.

Eliade, M., “Lo sagrado y lo profano”, Editorial Paidós, Barcelona, 1998.

Eurípides, “Tragedias”, Editorial Edaf, Madrid, 1983.

Febvre, L., Tonnelat, E., Mauss, M., Niceforo, A., Weber, L., “Civilisation: Le mot et l’idée”, París: la Renaissance du livre, 1930.

Festinger, L.: “A Theory of Cognitive Dissonace”, Stanford University Press, Stanford, California, 1957.

Fetscher, I., “Historia de la Teoría política”, Tomo 3, Alianza Editorial, Madrid, 1991.

Fichte, J. G., “Fundamentación del derecho natural según principios de la Doctrina de la ciencia”, III, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1994.

Flavell, J. H.,“ La psicología evolutiva de Jean Piaget”, Ed. Paidós, Barcelona, 1982.

Freud, S., “Tótem y tabú”, Alianza editorial, 1985.

- “El yo y el ello. Tres Ensayos sobre teoría sexual y otros ensayos”, Ed. Orbis, Madrid, 1983.

García G., C., “Historia de la Teoría Política”, Alianza Editorial, Madrid, 1990.

Gilson, 1958, citado por Bárbara Gómez: “Relaciones entre el crsitianismo primitivo y la filosofía griega”, https://www.aacademica.or/000-006/29.

Habermas, J., “¿Para qué aun filosofía?, en Sobre Nietzsche y otros ensayos, Ed. Tecnos, Madrid, 1982.

- “Ciencia y técnica como ideología”, Ed. Tecnos, Madrid, 1986.

Hegel, W., F., “Lecciones de Historia de la Filosofía”, I, Fondo de Cultura Económica, México, 1955.

Heider, F.: “Attitudes and cognitive organization”, Journal of Psychology, 1946, 21.

Hesíodo, ”Trabajos y Días. “Historia de la Teoría política”, Alianza Editorial, 1990.

Horkheimer, M., “La filosofía como critica de la cultura”. 1937.

- “Crítica de la razón instrumental”, Ed. Sur, Buenos Aires, 1973.

Hovland, C.; Janis, I., y Kelley, H.: “Comunication and persuasion”, Yale University Press, New Haven, 1953.

Hume, D., “Tratado de la naturaleza humana”, Tomo III, Ed. Orbis, Madrid, 1984.

Jung, C. G., “Los complejos y el inconsciente”, Alianza Editorial, Madrid, 1986.

Kant, I., “Crítica de la razón pura”, Editorial Porrúa, México, 1987

Leland C. Swenson, “Teorías del aprendizaje”, Ed. Paidós, Barcelona, 1987.

Levi-Brull, L., “La mentalidad primitiva”, Editorial La Pléyade, Buenos Aires, 1972.

Luria, A. R. “Lenguaje y comportamiento”, Editorial Fundamentos, Madrid, 1974.

Magnus, H., Biblioteca Biológica. “Historia de la evolución del sentido de los colores”, Francisco Álvarez, Editor, Madrid, 1884.

Marx, K., “El Capital”, Editors, Barcelona, 1987.

Marx y Ruge “Los anales Franco Alemanes”, Martínez Roca, Barcelona, 1979.

Merino Rodríguez, 1996, “Paedagogus”, I,3,3, citado por Bárbara Gómez: “Relaciones entre el crsitianismo primitivo y la filosofía griega”, https://www.aacademica.or/000-006/29.

Newcomb, T.: “An approach to the study of communicative acts”, Psychological Rviex, 1953, 60.

Nietzsche, F., “El Ocaso de los ídolos”, Ediciones Busma, 1988.

- “Aurora”, Ediciones Busma, 1984.

Ovidio, “Metamorfosis”, Austral, Espasa Calpe, 1994.

Popper, K. R., “La sociedad abierta y sus enemigos”, Paidós, 1992.

Reinach, S., “Orfeo. Historia general de las religiones”, Daniel Jorro, Editor, Biblioteca Científico-filosófica, Madrid, 1937.

Russell, B., “Perspectivas de la civilización industrial”, Aguilar, Buenos Aires, 1959.

Sapir, E., “El Lenguaje. Introducción al estudio del habla”. México. Fondo de Cultura Económica, 1994.

Schopenhauer, A. “El mundo como voluntad y representación”, Ediciones Porrúa, 1987.

Seoane, j., y Rodríguez, A., “Psicología Política”, Ediciones Pirámide, Madrid, 1988.

Skinner, B. F., “Walden dos”, Martínez Roca, Barcelona, 1984.

- “Ciencia y Conducta Humana”, Editorial Fontanella, Barcelona, 1977.

Smith, R., “Religion of the semites”, 2ª edición, Londres,1907.

Spinoza, B., “Tratado teológico-político”, cap. XX, Alianza Edutorial, Madrid, 1986.

Vallespín, F., “Historia de la Teoría Política”, Tomo I, Alianza Editorial, Madrid, 1990.

Weber, M., “Economía y sociedad”, Fondo de cultura económica, México y Buenos Aires, 1944.

- “La ética protestante y el espíritu del capitalismo”, Ed. Panínsula, 1992.

Wittggenstein, L., “Tractatus Lógico-Philosophicus”, Alianza Editorial, Madrid, 1989. proposición 5.6.

White, L. A.,“La ciencia de la cultura”, Editorial Paidos, Barcelona, 1982.

Whorf, B., L., “Lenguaje, pensamiento y realidad”, Barral, Barcelona, 1971.