Main Article Content

Nicolás de Navascués
Universidad de Navarra
Spain
https://orcid.org/0000-0001-5894-7561
Vol 43 No 2 (2024), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.43.2.8830
Submitted: 11-11-2022 Accepted: 17-03-2023 Published: 26-02-2024
Copyright How to Cite

Abstract

The problem of utopias is crucial to political philosophy perhaps as far back as Plato but undoubtedly since Thomas More. For this reason, I use it in this article as a source from which I will draw the philosophy of Emmanuel Levinas in relation with the possibility of developing a political philosophy of otherness. The problem that arises is whether the political utopian dream deactivates the primacy of ethics, or whether this philosophy of otherness brings us closer to utopian justice. I will first unravel the semantics of the term utopia in the Lithuanian philosopher’s work, then focus on the central meaning as ethics, and finally argue that Levinas’ work is a philosophy of the no-place.

Cited by

Article Details

References

Abensour, M. “L’extravagante hypothèse”, en N. Frogneux & F. Mies (eds.), Emmanuel Lévinas et l’histoire, Paris, Les Éditions du Cerf, 1998, pp. 161-187.

Abensour, M. “Penser l’utopie autrement”, en Miguel Abensour & Catherine Chalier (eds.), Levinas, Paris, Éditions de L’Herne, 2006, pp. 477-495.

Abensour, M. L’utopia da Thomas More a Walter Benjamin, Inschibboleth, 2015.

Abensour, M. & C. Chalier. “Introduction”, en M. Abensour & C. Chalier (eds.), Levinas, Paris, Éditions de l’Herne, 2006.

Arendt, H. Between Past and Future: Six Exercises in Political Thought, New York, Viking Press, 1961.

Balbontin, C. “Rosenzweig/Levinas face à l’État”, Laval théologique et philosophique 76/3 (2020), pp. 327-348.

Benoist, J. “La fin de l’histoire comme forme ultime du paradigme historiciste”, en J. Benoist & F. Merlini (eds.), Après la fin de l’histoire: temps, monde, historicité, Paris, Vrin, 1998, pp. 17-59.

Bierhanzl, J. “Éthique, justice et utopie. Vers une autre pensée de l’action chez Levinas”. Discipline Filosofiche 14/1 (2014), pp. 193–207.

Camacho Galván, L. Intencionalidad y alteridad. Génesis del concepto de alteridad en la obra de Emmanuel Lévinas, Tesis doctoral defendida en la Universidad Complutense de Madrid, 2017.

Campos Salvaterra, V. “Asesinar al otro. Ética, violencia y poder en la filosofía de Emmanuel Lévinas”, Hybris 10/1 (2019), pp. 95-120.

Campos Salvaterra, V. “Alimentación ontológica e incorporación ética en Levinas”, Daimon 83 (2021), pp. 139-152.

Celentano, A. “Utopía: Historia, concepto y política”, Utopía y praxis latinoamericana 31 (2005), pp. 93-114.

Celan, P. Obras completas, Madrid, Trotta, 2020.

Chalier, C. Levinas: la utopía de lo humano, Barcelona, Riopiedras, 1995.

Claeys, G. Searching for Utopia: The History of an Idea, Londres, Thames & Hudson, 2011.

Fernández Guerrero, O. “Levinas y la alteridad: cinco planos”, Brocar 39 (2015), pp. 423-443.

Fonti, D. “Una hipótesis inquietante: Levinas teólogo-político”, Pensamiento 77 (2021), pp. 401-418.

García-Baró, M. “Franz Rosenzweig: el milagro de la historia”, en R. Navarrete & E. Zazo (eds.), Ante la catástrofe. Pensadores judíos del siglo XX, Barcelona, Herder, pp. 241-262.

Gomes de Sousa, J. R. & I. de Oliveira Caminha. “A hospitalidade como abrigo ético em Emmanuel Levinas”, Problemata 11/1 (2020), pp. 36-59.

Gómez Ramos, A. “Plurality and the Claims in Alterity”, en M. Robaszkiewicz & T. Matzner (eds.), Hannah Arendt: Challenges of Plurality, Cham, Springer, 2022, pp. 3-18.

Gutiérrez Olivares, C. “Fusión totalitaria y separación utópica. Lectura de Emmanuel Lévinas y Miguel Abensour”, TRANS/FORM/AÇÃO 37/1 (2014), pp. 31-49.

Hobbes, T. Leviathan, Oxford, Oxford University Press, 2014.

Hölderlin, F. Hiperión o el Eremita en Grecia, Madrid, Hiperión, 2014.

Jameson, F. Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions, Londres, Verso, 2005.

Jaramillo, L. G. & J. C. Aguirre. “La metáfora del no-lugar”, Revista Luna Azul 31 (2010), pp. 75-86.

Kearney, R. & M. Fitzpatrick (eds.). Radical Hospitality. From Thought to Action, New York, Fordham University Press, 2021.

Klemperer, V. LTI. La lengua del Tercer Reich, Barcelona, Minúscula, 2007.

Kumar, K. Utopianism. Concepts in the Social Sciences, Buckingham, Open University Press, 1991.

Laruelle, F. “Au-delà du pouvoir. Le concept transcendantal de la diaspora”, en Textes pour Emmanuel Levinas, Paris, Jean-Michel Place, 1980, pp. 111-125.

Levinas, E. Noms propres, Paris, Livre de Poche, 1987.

Levinas, E. De Dieu qui vient à l’idée, Paris, Vrin, 2004.

Levinas, E. En découvrant l’existence avec Husserl et Heidegger, Paris, Vrin, 2016a.

Levinas, E. Liberté et commandement, Paris, Livre de Poche, 2016b.

Levinas, E. Altérité et transcendance, Paris, Livre de Poche, 2019.

Levinas, E. De l’évasion, Paris, Livre de Poche, 2020a.

Levinas, E. Dieu, la mort et le temps, Paris, Livre de Poche, 2020b.

Levinas, E. Autrement qu’être ou au-delà de l’essence, Paris, Livre de Poche, 2021a.

Levinas, E. Difficile liberté : essais sur le judaïsme, Paris, Livre de Poche, 2021b.

Levinas, E. Entre nous. Essais sur le penser-à-l’autre, Paris, Livre de Poche, 2021c.

Levinas, E. Ethique et infini, Paris, Livre de Poche, 2021d.

Levinas, E. L’au-delà du verset. Lectures et discours talmudiques, Paris, Les éditions de Minuit, 2021e.

Levinas, E. Totalité et infini. Essai sur l’extériorité, Paris, Livre de Poche, 2021f.

Levinas, E. & F. Armengaud. “Entretien avec Emmanuel Levinas”, Revue de Métaphysique et de Morale 90 (1985), pp. 296-310.

Malka, S. Lire Levinas, Paris, Éditions du CERF, 1989.

Malka, S. Emmanuel Lévinas: la vie et la trace, Paris, J. C. Lattès, 2002.

Medina, J. Decir en griego la novedad del hebreo: introducción a las lecturas talmúdicas de Emmanuel Levinas, Zaragoza, Riopiedras, 2017.

Mondragón, A. “Crítica y utopía en el pensamiento de Emmanuel Lévinas”, Estudios políticos 15 (2013), pp. 71-93.

Navarro, O. “El ‘rostro’ del otro: una lectura de la ética de la alteridad de Emmanuel Lévinas”, Contrastes 13 (2008), pp. 177-194.

Ouaknin, M-A. Le livre brûle. Lire le Talmud, Paris, Lieu Commun, 1986.

Peñalver, P. Argumento de alteridad. La hipérbole metafísica de Emmanuel Levinas, Madrid: Caparrós, 2001.

Pinkard, T. Hegel: A Biography, Cambridge, Cambridge University Press, 2000.

Pollefeyt, D. “The Violence of Being. The Holocaust in the Philosophy of Emmanuel Levinas”, Problemos (2022), pp. 85-94.

Putnam, H. “Levinas y el judaísmo”, en E. Levinas, Difícil libertad. Ensayos sobre el judaísmo, Buenos Aires, Lilmod, 2005, pp. 43-77.

Rosenzweig, F. La Estrella de la Redención, Salamanca, Sígueme, 2021.

Schlegel, J-L. “Levinas et Rosenzweig”, en Les Cahiers de la nuit surveillé. Emmanuel Levinas, Lagrasse, Verdier, 1984, pp. 50-70.

Urabayen, J. Las raíces del humanismo de Levinas: el judaísmo y la fenomenología, Barañáin, EUNSA, 2005.

Urabayen, J. “De otro modo que la política y la historia: la ética an-árquica de E. Levinas”, Daimon suplemento 1 (2007), pp. 173-179.

Urabayen, J. “Las relaciones interpersonales en el pensamiento de Marcel y Levinas: de la intersubjetividad a la alteridad”, Pensamiento 270 (2016), pp. 61-83.

Viola, F. I. “Nuevas formas de pensar la política a partir del pensamiento ético de Emmanuel Levinas”, Etica & Politica / Ethics & Politics 23 (2021), pp. 221-240.