Main Article Content

Lourdes Méndez
UPV/EHU
Spain
https://orcid.org/0000-0003-4453-5069
Vol 42 No 1 (2023), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.42.1.8123
Submitted: 22-11-2021 Accepted: 07-07-2022 Published: 03-01-2023
Copyright How to Cite

Abstract

Is the gaze the blind spot of anthropology? After recalling some views on Galicia, this question is the guiding thread for a reflection on the structure of the gaze. Paradoxically, anthropology, which emphasizes observation, forgets to think the gaze. Forgetfulness that leads to overlooking the fact that ‘visualism’, and those theoretical, ideological and visual biases that are androcentrism, ethnocentrism and classism, structuring the gaze, they affect ethnographic description and have epistemological consequences.

Cited by

Article Details

References

Andrade, X. & Elhaik, T. “Antropología de la imagen: una introducción”, Antipod. Revista de Antropología y Arqueología 33 (2018), 3-11.

Ardévol, E. “Por una antropología de la mirada: etnografía, representación y construcción de datos audiovisuales”, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, vol. LIII, 2 (1998), 217-240.

Barthes, R. La cámara lúcida: nota sobre la fotografía, Barcelona, Paidós, 2009.

Belting, H. Antropología de la imagen, Madrid, Katz, 2009.

Bourdieu, P. Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona, Gustavo Gili, 2003.

Christian Jr. W. “L’ oeil de l’ esprit. Les visionnaires basques en transe, 1931”, Terrain. Carnets du patrimoine ethnologique, 30 (1998), 5-22.

Delphy, C. Por un feminismo materialista. El enemigo principal y otros ensayos, Barcelona, LaSal, 1985.

Fabian, J. Le temps et les autres: comment l’ anthropologie construir son objet, Toulouse, Anacharsis, 2006.

Foster, H. El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, Madrid, Akal, 2001.

García Vargas, A. “Investigación actual en imágenes. Un análisis comparativo del debate internacional sobre la imagen”, El Ornitorrinco Tachado. Revista de Artes Visuales, 6, (2017), 23-39.

Geertz, C. Savoir local, savoir global. Les lieux du savoir, Paris, PUF, 1986.

Gondar Portasany, M. Mulleres de mortos. Cara a una antropoloxía da muller galega, Vigo, Xerais, 1991.

Gondar Portasany, M. Crítica da razón galega. Entre o nos-mesmos e o nos-outros, Vigo, A Nosa Terra, 1993.

Gondar Portasany, M. (coord.) Galicia fai dous mil anos. O feito diferencial galego. III. Antropoloxía. Volume I, Santiago de Compostela, Museo do Pobo Galego, 1999.

Héritier, F. Une pensée en mouvement, Paris, Odile Jacob, 2013.

Jaguaribe, B. “Nambiquaras em Paris: imagens de arquivo, deslocamentos e apariçoes”, Famecos. Midia, cultura e tecnología, 26, 2 (2019), 1-31.

Laplantine, F. La description ethnographique, Paris, Nathan, 1996.

Lévi-Strauss, C. Tristes tropiques, Paris, Plon, 1955.

Lévi-Strauss, C. Saudades do Brasil, Paris, Plon, 1994.

Lisón Tolosana, C. Antropología cultural de Galicia, Madrid, Akal, 2004.

Mariño, M. “Nós/Outras e Galiza para Annette Meakin”, en Abriu, (10): 167-194, 2021.

Méndez, L. Cousas de mulleres. Campesinas, poder y vida cotidiana. (Lugo, 1940-1980), Barcelona, Antropos, 1988.

Méndez, L. Antropología feminista, Madrid, Síntesis, 2007.

Méndez, L. Antropología del campo artístico. Del arte primitivo [...] al contemporáneo, Madrid, Síntesis, 2009.

Méndez, L. “O dualismo naturaleza/cultura: a propósito da muller rural galega”, Boletin Galego de Literatura, (50): 5-24, 2017.

Mulvey, L. “Placer visual y cine narrativo” [1975], Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 81-93). Cordero, K. & Sáenz, I. (comps.), México. Universidad Iberoamericana/PUEG, 2007.

Mulvey, L. Fetishism and Curiosity, London, Indiana University Press, 1996.

Naranjo, J. (ed). Fotografía, antropología y colonialismo (1845-2006), Barcelona, Gustavo Gili, 2006.

Perrin, M. “Regards croisés. La photographie, entre donnée et embleme”, L’ Homme, (165): 291-300, 2003.

Sacks, O. Los ojos de la mente, Barcelona, Anagrama, 2011.

Schultheis, F. & Frisinghelli, Ch. Pierre Bourdieu en Argelia. Imágenes del desarraigo, Madrid, Camera Austria/Círculo de Bellas Artes/AECID, 2011.