Main Article Content

Anahí Gabriela González
Université Paris VIII, Universidad Nacional de San Martín, CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas), Universidad Nacional de San Juan
Argentina
Biography
Vol 38 No 1 (2019), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.38.1.4563
Submitted: 19-01-2018 Accepted: 27-07-2018 Published: 28-11-2018
Copyright How to Cite

Abstract

This article analyzes the possibilities of ethical-political resistance that enables the deconstruction of the human-animal dichotomy. It is argued that the concept of carno-phallogocentrisme makes visible the taxonomies of subordination that constitute the intelligibility matrix of modern structures of domination, by establishing oblique connections between dichotomous pairs (animal/human, female/male, emotion/logos). In this sense, it is argued that the intersectional deconstruction of the carno-phallogocentric machinery makes possible the opening to other modes of community in which there is no property that delimits a space of the common, but the promise to build other ways to exist with and between the others in the radical difference.
Cited by

Article Details

References

Adams, C. (2016) La política sexual de la carne. Una teoría crítica feminista vegetariana, Madrid, ochodoscuatro ediciones.

Adams, C. (2017) “Proteína feminizada: significado, representaciones e implicancias”, en Andreatta, M. M.; Pezzetta, S.; Rincón, E. (Eds.) Crítica y animalidad: cuando el otro aúlla, La Plata, ELECA, pp. 72-97.

Agamben, G. (2006) Lo abierto El hombre y el animal. Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Ávila Gaitán, I. (2016) La cuestión animal(ista), Bogotá, Ediciones Desde Abajo.

Ávila, Gaitán, I. (2017) Rebelión en la granja. Biopolítica, Zootecnia y Domesticación, Bogotá, Ediciones Desde Abajo.

Benveniste, É. (1983) Vocabulario de las instituciones indoeuropeas, Madrid, Taurus.

Braidotti, R. (2015) Lo posthumano, Barcelona, Gedisa.

Braidotti, R. (1991) Patterns of Dissonance: A Study of Women in Contemporary Philosophy, Nueva York, Routledge.

Braidotti, R. (2005) Metamorfosis. Hacia una teoría materialista del devenir, Madrid, Akal.

Braidotti, R. (2009) Transposiciones. Sobre la ética nómada. Barcelona, Gedisa.

Braidotti, R. (2016) “Lo posthumano no es enemigo de lo humano” Entrevista realizada por Eva Muñoz, Revista de Occidente, Madrid, Nº 426, pp. 101-114.

Butler, J. (2002) Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del "sexo”, Buenos Aires, Paidós.

Calarco, M. (2007) “Jamming the Anthropological Machine”, En: Matthew C.; Steven D. (Eds.) Giorgio Agamben: Sovereignty and Life, Stanford, CA, Stanford University Press, pp. 163–179.

Calarco, M. (2016) “Identidad, diferencia, indistinción”, Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, La Plata, Año III Vol. I, pp. 27-49.

Cavalieri, P. (2009) The death of the animal: a dialogue on perfectionism. New York: Columbia University Press.

Cixous, H. (1995) La risa de la medusa, Barcelona, Anthropos.

Cragnolini, M. (2012) “Virilidad carnívora: el ejercicio de la autoridad sojuzgante frente a lo viviente”, Revista Científica de UCES, Buenos Aires, vol. XVI, n° 1, pp. 23-29.

Cragnolini, M. (2013) “Ecce animot o del quién al qué. Tránsitos derridianos hacia la comunidad de los vivientes”. En: Cragnolini, M. B. (Ed.), Entre Nietzsche y Derrida: vida, sobrevida, muerte, Lanús, La Cebra, pp. 357-378.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2012). Mil mesetas Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, Pretextos.

Derrida, J. (1989) Entrevista de Cristina de Peretti, Política y Sociedad, Madrid, 3, pp. 101-106.

Derrida, J. (2000) La hospitalidad, Buenos Aires, Ediciones de la Flor.

Derrida, J. (2001) ¡Palabra!. Instantáneas filosóficas, Madrid, Trotta.

Derrida, J. (2005) “‘Hay que comer’ o el cálculo del sujeto”, entrevistado por J-L. Nancy, Pensamiento de los confines, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, N° 17, pp. 151-170.

Derrida, J. (2008a) El animal que luego estoy si(gui)endo, Madrid, Trotta.

Derrida, J. (2008b) De la gramatología, Buenos Aires, Siglo XXI.

Derrida, J. (2010) Seminario La bestia y el soberano, volumen I, Buenos Aires, Manantial.

Donovan, J. (2013) “The Voice of Animals: A Response to Recent French Care Theory in Animal Ethics”. Journal for Critical Animal Studies, Volume 11 Issue 1, pp. 8–23.

Fleisner, P. (2017) "Vida de perros: entre literatura infantil y filosofía de la animalidad". Literatura: teoría, historia, crítica, Bogotá, 19.1, pp. 111-138.

Foucault, M. (2005) Historia de la sexualidad. I. La voluntad de saber, Madrid, Siglo XXI.

Foucault, M. (2008). Defender la sociedad. Curso en el Collège de France (1975-1976). México, Fondo de Cultura Económica.

Giorgi, G. (2017) “La pregunta por el animal. Dos historias” en Navarro, A.; González, A. (Eds.) Es tiempo de coexistir: perspectivas, debates y otras provocaciones en torno a los animales no humanos, La Plata, ELECA, pp. 9-14.

González, A. G. (2016) “Una lectura deconstructiva del régimen carnofalogocéntrico: hacia una ética animal de la diferencia”, Daimon. Revista Internacional de Filosofía; Universidad de Murcia, n°69, pp. 125 – 139.

González, A. G.; Ávila Gaitán, I; Gómez, J. (2017), “Devenires del cuidado: materialismo inmanente, afecto y hospitalidad” en: Navarro, A.; González, A. G. (Ed.), Es tiempo de coexistir: Perspectivas, debates y otras provocaciones en torno a los animales no humanos, La Plata, ELECA, 2017, pp. 146 - 159

González-Marín, C. (1986) “Jacques Derrida: leer lo ilegible”, Revista de Occidente, Madrid, 62-63, pp. 160-182.

Haraway, D. (1995) Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Madrid, Cátedra.

Haraway, D. (2016) “Antropoceno, Capitaloceno, Plantacionoceno, Chthuluceno: generando relaciones de parentesco”, Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, La Plata, Año III Vol. 1, pp. 15-26.

Irigaray, L. (1987) « Egales à Qui ? », Critique. Revue Générale des Publications françaises et étrangères, 43 480, pp. 420-437.

López, C. (2008) “Matar callando: el revés de la trama biopolítica”, presentado en las V Jornadas internacionales de ética “No matarás” organizadas por Escuela de Filosofía de la Universidad de Salamanca, agosto de 2008. Recuperado de: http://www.usal.edu.ar/archivos/fyl/otros/no_mataras.pdf

Plumwood, Val (1993) Feminism and the Mastery of Nature, London, Routledge.

Preciado, P. (2014) “El feminismo no es un humanismo”, publicado en Libération. Recuperado de: http://paroledequeer.blogspot.fr/2014/10/el-feminismo-no-es-humanismo-por.html

Rodríguez, Magda R. M. (2004) Foucault y la genealogía de los sexos, Barcelona, Anthropos.

Shukin, N. (2009) Animal Capital. Rendering Life in Biopolitical Times, Minneapolis, University of Minnesota Press.

Tronto, J. (1993). Moral Boundaries: a political argument for an ethical of care, New York, Routledge.

Wadiwel, D. (2002) “Cows and Sovereignty: Biopower and Animal Life”, Borderlands, volume I number II. Recuperado de: http://www.borderlands.net.au/vol1no2_2002/wadiwel_cows.html

Warren, K. (2003) Filosofías ecofeministas, Barcelona, Icaria.