Main Article Content

Adolfo Carratalá
Universitat de València
Spain
Biography
Vol 4 No 17 (2022): SDGs 14 and 15 on the training and information agendas | Disinformation, Discussions
DOI: https://doi.org/10.15304/ricd.4.17.8787
Submitted: 26-10-2022 Accepted: 26-10-2022 Published: 16-12-2022
Copyright How to Cite
Cited by

Article Details

References

Arellano-Rojas, P., Calisto-Breiding, C., Brignardello-Burgos, S., y Peña-Pallauta, P. (2022). Alfabetización mediática e informativa de personas mayores en Chile: orientaciones basadas en sus necesidades e intereses cotidianos en contexto de COVID-19. Palabra clave, 11(2), 154-154. https://doi.org/10.24215/18539912e154

Badillo, Á. (2019). La sociedad de la desinformación: propaganda,«fake news» y la nueva geopolítica de la información. Documento de trabajo, 8, 1-42. https://www.realinstitutoelcano.org/wp-content/uploads/2021/10/dt8-2019-badillo-sociedad-de-desinformacion-propaganda-fake-news-y-nueva-geopolitica-de-informacion.pdf

Baptista, J. P., & A. Gradim (2020). Understanding fake news consumption: A review. Social Sciences, 9(10), 185. https://doi.org/10.3390/socsci9100185

Borrat, H. (1989). El periódico, actor político. Gustavo Gili.

Bradshaw, S., & P.N. Howard (2018). The global organization of social media disinformation campaigns. Journal of International Affairs, 71(1.5), 23-32. https://jia.sipa.columbia.edu/global-organization-social-media-disinformation-campaigns

Carratalá, A., & D. Palau-Sampio (2022). Vox and journalistic information: use and criticism of the media in the 2019 General Election campaigns. Observatorio (OBS*), 16(2), 19-42. https://doi.org/10.15847/obsOBS16220221898

Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Alianza Editorial.

Chan, M., Lee, F. L., & H.T. Chen, (2021). Avoid or Authenticate? A Multilevel Cross-Country Analysis of the Roles of Fake News Concern and News Fatigue on News Avoidance and Authentication. Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.2016060

Chuai, Y., & J. Zhao (2022). Anger can make fake news viral online. Frontiers in Physics, 10(970174). https://doi.org/10.3389/fphy.2022.970174

Corbu, N., Bârgăoanu, A., Durach, F., & G. Udrea (2021). Fake News Going Viral: The Mediating Effect of Negative Emotions. Media Literacy and Academic Research, 4(2). 58-87. https://www.mlar.sk/wp-content/uploads/2021/12/4_Corbu.pdf

Esteban-Navarro, M. Á., Nogales-Bocio, A. I., García-Madurga, M. Á., & T. Morte-Nadal (2021). Spanish Fact-Checking Services: An Approach to Their Business Models. Publications, 9(3), 38. https://doi.org/10.3390/publications9030038

García-Ull, F. J. (2021). Deepfakes: El próximo reto en la detección de noticias falsas. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 103-120. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3378

Goering, C. Z., & P.L. Thomas (Eds.). (2018). Critical media literacy and fake news in post-truth America. Brill.

Gutiérrez-Coba, L., Coba-Gutiérrez, P. y Gómez-Díaz, J. A. (2020). Las noticias falsas y desinformación sobre el Covid-19: análisis comparativo de seis países iberoamericanos. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 237-264. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1476

Herrero-Curiel, E., y La-Rosa, L. (2022). Secondary education students and media literacy in the age of disinformation. [Los estudiantes de secundaria y la alfabetización mediática en la era de la desinformación]. Comunicar, 73, 95-106. https://doi.org/10.3916/C73-2022-08

Kalsnes, B. (2018). Fake news. In J. F. Nussbaum (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Communication. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.809

Kovach, B.,y Rosenstiel, T. (2012). Los elementos del periodismo. Aguilar.

Lee, N. M. (2018). Fake news, phishing, and fraud: a call for research on digital media literacy education beyond the classroom. Communication Education, 67(4), 460-466. https://doi.org/10.1080/03634523.2018.1503313

Magallón Rosa, R. (2019). La (no) regulación de la desinformación en la Unión Europea. Una perspectiva comparada. Revista de Derecho Político, 1(106), 319–346. https://doi.org/10.5944/rdp.106.2019.26159

Mayoral, J., Parratt, S., y Morata, M. (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. Historia y comunicación social, 24(2), 395-409. https://doi.org/10.5209/hics.66267

Minotakis, A., & C. Avramidis (2022). Digital Journalism and the Hunt for Clicks in the Age of Fake News. In S. Iordanidou, N. Jebril & E. Takas (Eds.), Journalism and Digital Content in Emerging Media Markets (pp. 129-146). Palgrave Macmillan.

Nielsen, R. K., & L. Graves (2017). News you don’t believe: Audience perspectives on fake news. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Palau-Sampio, D., y A. Carratalá (2022). Injecting disinformation into public space: pseudo-media and reality-altering narratives. Profesional de la Información, 31(3). https://doi.org/10.3145/epi.2022.may.12

Palau‐Sampio, D., & A. Carratalá (2021). Checking Verifications: Focus and Scope of Collaborative Projects to Monitor Election Campaigns in France, Brazil, and Spain. In G. López-García, D. Palau-Sampio, B. Palomo, E. Campos-Domínguez & P. Masip (Eds.), Politics of Disinformation: The Influence of Fake News on the Public Sphere (pp. 107-118). Wiley.

Palau-Sampio, D., Carratalá, A., Tarullo, R., y Crisóstomo, P. (2022). Quality recognition as a prescriber against disinformation. [Reconocimiento de la calidad como prescriptor contra la desinformación]. Comunicar, 72, 59-70. https://doi.org/10.3916/C72-2022-05

Richter, A. (2022). Is there an international right to truth in the post-truth world?. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 14(2), 317-323.

Rodríguez-Serrano, A., Soler-Campillo, M., y Marzal-Felici, J. (2021). Audiovisual fact-checking in the posttruth era: What does it mean to validate an image?. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 19-42. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1506

Ryan, C. D., Schaul, A. J., Butner, R., & J.T. Swarthout (2020). Monetizing disinformation in the attention economy: the case of genetically modified organisms (GMOs). European Management Journal, 38(1), 7-18. https://doi.org/10.1016/j.emj.2019.11.002

Sádaba, C., y Salaverría, R. (2022). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 17–33. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552

Seijas, R. (2020). Las soluciones europeas a la desinformación y su riesgo de impacto en los derechos fundamentales. IDP: Revista de Internet, Derecho y Política, 31, 1-14. https://doi.org/10.7238/idp.v0i31.3205

Serrano, P. (2020). Desinformación: cómo los medios ocultan el mundo. Península.

Singer, J. B. (2021). Border patrol: The rise and role of fact-checkers and their challenge to journalists’ normative boundaries. Journalism, 22(8), 1929-1946. https://doi.org/10.1177/1464884920933137

Skovsgaard, M., & K. Andersen (2020). Conceptualizing news avoidance: Towards a shared understanding of different causes and potential solutions. Journalism studies, 21(4), 459-476. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1686410

Søe, S.O. (2021). A unified account of information, misinformation, and disinformation. Synthese, 198, 5929–5949. https://doi.org/10.1007/s11229-019-02444-x

Taylor, E., Neudert, L. M., Hoffmann, S., & P.N. Howard (2020). Follow the money: how the online advertising ecosystem funds COVID-19 junk news and disinformation. Computational Propaganda Project (COMPROP) Working Paper 2020.1.

Terol-Bolinches, R., y Alonso-López, N. (2020). La prensa española en la Era de la Posverdad: el compromiso de la verificación de datos para combatir las Fake News. Revista Prisma Social, 31, 304-327. https://revistaprismasocial.es/article/view/3924

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. Free press.

Ufarte Ruiz, M. J. (2012). La situación laboral del periodista como factor condicionante de la calidad informativa: con precariedad no hay calidad. In Actas IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social: Comunicación, control y resistencias (pp. 1-11). Sociedad Latina de Comunicación Social.

Valera-Ordaz, L., Requena-i-Mora, M., Calvo, D., y López-García, G. (2022). Unraveling disinformation: Notions and discourses from the Spanish population. [Desenredando la desinformación: Nociones y discursos de la población española]. Comunicar, 72, 21-32. https://doi.org/10.3916/C72-2022-02

Vosoughi, S., Roy, D., & S. Aral (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559

Wardle, C., & H. Derakhshan (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Council of Europe.