To read the Latin American "contingency": cultural studies and political economy of communication and culture.
Main Article Content
Abstract
Given the convergence between the political economy of communication and cultural studies, the following article seeks to present the contributions of each of these fields to the discussions on the regimes of ownership and control established in the cultural industries, as well as their role in shaping the cultural content they put into circulation. To this end, special attention is paid to the theoretical proposals of Latin American specialists who stimulate a reflection on the usefulness of disciplinary differentiation in the analysis of both content and business structures.
Keywords:
Article Details
References
Alabarces, P. (2017). Indio Solari en Olavarría. La sanata condenatoria. Revista Anfibia, publicación digital de la Universidad Nacional de San Martín, Recuperado de: https://www.revistaanfibia.com/la-sanata-condenatoria/
Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia, Paidós.
Becerra, M. y Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra: acceso, estructura y concentración de los medios en la América Latina del siglo XXI. Prometeo.
Bolaño, C. (2013). Industria cultural, información y capitalismo. Gedisa Editorial.
Bolaño C., Mastrini G. y Sierra, F. (eds.). (2012). Political economy, communication and knowledge. Hampton Press.
Bourdieu, M. V. (2014). Convergencias entre estudios culturales y economía política de la comunicación y la cultura: una aproximación a partir de los aportes de Stuart Hall. En E. Restrepo (coord.). Stuart Hall desde el sur: Legados y apropiaciones (pp. 45-62). Envión – CLACSO.
Grimson, A. (2012). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Siglo XXI Editores.
Grimson, A. (2013). El desafío de la justicia cultural. Voces en el Fénix. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/28101
Grossberg, L. (2009). El corazón de los estudios culturales: contextualizad, constructivismo y complejidad. Tabula Rasa, (10), 13-48.
Grossberg, L. [2010] (2012). Estudios culturales en tiempo futuro. Siglo XXI Editores.
Hall, S. (1977). Culture, the media and its ideological effects. In J. Currand (ed). Mass Communication and Society. Edward Arnold.
Hall, S. (1991). Old and new identities, old and new ethnicities. In A. King (ed), Culture, Globalization and the World System. Macmillan Education:
Hall, S. (1998). Subjects in history: making diasporic identities. In W. Lubiano (ed). House that race built. Vintage.
Hall, S. (2007). Trough the prism of an intellectual life. In Brian Meeks (ed.), Culture, Politics, Race and Diaspora, (pp.269-291). Ian Randle Publishers.
Hall, S. (2010). Sin garantías. Universidad Javeriana- IEP- Universidad Andina Simón Bolívar.
Herschmann, M. (2011). Nuevos enfoques para las nuevas prácticas socioculturales. En Albornoz, L. A., Poder, medios, cultura. Paidós
Martín Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Martín Barbero, J. (2008). Comunicación y cultura: unas relaciones complejas. En D. Olivera Pérez y M. Pérez Alonso (comps.). Comunicación Social. Análisis de Medios (I). Editorial Félix Varela.
Martín Barbero, J. (coord.) (2009). Entre saberes desechables, y saberes indispensables. Agendas de país desde la comunicación. Friedrich Ebert Stiftung, Centro de Competencia en Comunicación para América Latina.
Martín Serrano, M. (1986). La producción social de la comunicación. Alianza Editorial
Mattelart, A. (2011). Estudiar los comportamientos, consumos, hábitos y prácticas culturales. En L. Albornoz. Poder, medios, cultura. Paidós.
Orozco, G. (1996). Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Ediciones de la Torre.
Orozco, G. (2001). Televisión, audiencias y educación. Norma.
Sánchez Roman, M. E. (2014). Los estudios culturales en la contingencia para repensar a los medios de comunicación. En E. Restrepo (coord.). Stuart Hall desde el sur: Legados y apropiaciones (pp. 63-80). Envión – CLACSO.
Sánchez Ruiz, E. El pensamiento crítico latinoamericano en comunicación, en el contexto neoliberal: Luchas, logros y retos. Conferencia impartida en el ICOM/ULEPICC 2015, La Habana. Disponible en https://www.academia.edu/23178816/El_pensamiento_cr%C3%ADtico_latinoamericano_en_comunicaci%C3%B3n_en_el_contexto_neoliberal_Luchas_logros_y_retos_2015_
Sierra, F. (2011). Consumo cultural y poder mediático. En L. Albornoz. Poder, medios, cultura. Paidós.