Main Article Content

Rossella Moscarelli
Politecnico di Milano
Italy
https://orcid.org/0000-0001-6967-1513
Vol 30 No 3 (2021): Special Issue. The socioeconomic impact of cultural itineraries: "The Way of Saint James and Other Pilgrimage Routes”, Articles, pages 1-16
DOI: https://doi.org/10.15304/rge.30.3.7522
Submitted: 05-03-2021 Accepted: 30-04-2021 Published: 20-09-2021
Copyright How to Cite

Abstract

The analysis of the economic dimension relating to the Way of St. James is confronted in a double reflection. On the one hand, the intention is to reconstruct the public funds that have supported the project to relaunch the Way over the years. On the other hand, we discuss one of the impacts of the route on the territory - that relating to economic development following the “second coming” of tourism. The analysis of both aspects shows rather unexpected results. In the first case it is shown how slow tourism projects can be real priority axes on which to concentrate large public funds. The second calls into question the effective ability of a path, albeit with significant tourist flows, to activate demographic recovery and to improve economic conditions. However, the need is discussed to investigate the question in greater detail which, if analyzed in the various parts, really shows the importance, not only economic, that the process of development of the Way has entailed for the territory it passes through.

Cited by

Article Details

References

ADFC (2019). Travelbike Bicycle Travel Analysis – Summary report. Berlin, Germany: Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club. Retrieved from: https://www.adfc.de/%20leadmin/%20user_upload/Expertenbereich/Touristik_und_%20Hotellerie/Radrei

seanalyse/Downloads/Datenblatt_%20Radreiseanalyse2019_en_-_neu.pdf

Andrade, M. J. (2011). Consideraciones generales sobre la potencialidad del turismo para el desenvolvimiento rural: el Camino de Santiago como estudio de caso. Revista de Investigación en Turismo y Desarrollo Local, 4(9), 1-32. Retrieved from: https://www.eumed.net/rev/turydes/09/mjas.htm

Andrade Suárez, M. J., Leira Landeira, G., & Caramés Valo, R. (2010). El turismo como factor estratégico de desarrollo rural: el Camino de Santiago Francés. Revista de Ocio y Turismo, 3, 49-82. DOI: https://doi.org/10.17979/rotur.2010.3.1.1244

Antonakakis, N., Dragouni, M., & Filis, G. (2015). How strong is the linkage between tourism and economic growth in Europe? Economic Modelling, 44, 142-155. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econmod.2014.10.018

Archer, B., & Fletcher, J. (1996). The economic impact of tourism in the Seychelles. Annals of Tourism Research,

(1), 32-47. DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00041-0

Balaguer, J., & Cantavella‐Jordá, M. (2002). Tourism as a long‐run economic growth factor: The Spanish case. Applied Economics, 34(7), 877-888. DOI: https://doi.org/10.1080/00036840110058923

Brida, J. G., Cortés‐Jiménez, I., & Pulina, M. (2016). Has the tourism‐led growth hypothesis been validated? A literature review. Current Issues in Tourism, 19(5), 394-430. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2013.868414

Butler, R. W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management resources. Canadian Geographer, 24, 5-12. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x

Celeiro, L. (2013). Xacobeo 93, el renacer del Camino. In S. Novello, F. Martínez Roget, P. Murias Fernández & J. C. de Miguel Domínguez (Eds.), Xacobeo, de un recurso a un evento turístico global (pp. 47-64). Santiago de Compostela: Andavira.

Consejo Jacobeo. (1998). Informe de las actuaciones de la Administración General del Estado para el Año Santo Jacobeo 1999. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Retrieved from: https://www.culturaydeporte.gob.es/consejo-jacobeo/anos- santos-jacobeos/1999.html

Consejo Jacobeo. (2009). Manual de procedimiento para el reconocimiento de los beneficios sociales. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Consejo Jacobeo. (2011). Memoria conjunta de actividades del Año Santo Xacobeo 2010. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Retrieved from: https://es.calameo.com/read/00007533507a4e5a6427a

Cope, M., Doxford, D., & Hill, T. (1998). Monitoring tourism on the UK's first long-distance cycle route. Journal of Sustainable Tourism, 6(3), 210-223. DOI: https://doi.org/10.1080/09669589808667312

Decreto 377/1991, de 19 de setembro, polo que se crea a S. A. de Xestión do Plan Xacobeo 93. Diario Oficial de Galicia, Núm. 218, de 11/11/1993. Santiago de Compostela: Consellería de Economía e Facenda.

Decreto 196/2012, de 27 de setembro, polo que se crea a Axencia de Turismo de Galicia e se aproban os seus Estatutos. Diario Oficial de Galicia, Núm. 193, de 09/10/2021, 38646-38695. Santiago de Compostela: Consellería de Presidencia, Administracións Públicas e Xustiza. Retrieved from: https://www.xunta.gal/dog/Publicados/2012/20121009/AnuncioC3C1-041012-

_es.pdf

Dickinson, J. E., Lumsdon, L. M., & Robbins, D. (2011). Slow travel: Issues for tourism and climate change. Journal of Sustainable Tourism, 19(3), 281-300. DOI: https://doi.org/10.1080/09669582.2010.524704

Downward, P., Lumsdon, L., & Weston, R. (2009). Visitor expenditure: The case of cycle recreation and tourism. Journal of Sport and Tourism, 14(1), 25-42. DOI: https://doi.org/10.1080/14775080902847397

Dunkelbergt, D., & Püschel, R. (Eds.). (2009). Grundlagenuntersuchung Fahrradtourismus in Deutschland. Berlin, Germany: Bundesministerium für Wirtscha und Technologie. Retrieved from: https://digital.zlb.de/viewer/resolver?urn=urn:nbn:de:kobv:109-opus-259062

Esteve, R. (2005). Turismo y religión. El impacto económico del turismo religioso; especial referencia al turismo jacobeo. In X. X. Pardellas (Ed.), Turismo religioso: o Camiño de Santiago (pp. 137-156). Vigo: Universidade de Vigo, Servizo de Publicacións.

Fernández-Fernández, M., Lazovski, O., & Real Neri, G. (2020). Tourism impacts in an emerging destiny through the local entrepreneurship perception: The Fisterras case. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(2), 269-285. Retrieved from: http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/175

Fernández, M., & Riveiro, D. (2018a). Estudio del impacto socioeconómico del Camino de Santiago. Santiago de Compostela: Turgalicia.

Fernández, M., & Riveiro, D. (2018b). A exclusion territorial como unha forma de manifestación dos procesos de exclusión social. SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 30, 145-165. DOI: https://doi.org/10.15304/S.30.5388

Fistola, R., & La Rocca, R. A. (2018). Slow mobility and cultural tourism. Walking on historical paths. In R. Papa, R.

Fistola & C. Gargiulo (Eds.), Smart planning: Sustainability and mobility in the age of change. Green energy and technology (pp. 301-322). Cham, Germany: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77682-8_18

Fleming, W. R., & Toepper, L. (1990). Economic impact studies: Relating the positive and negative impacts to tourism development. Journal of Travel Research, 29(1), 35-42. DOI: https://doi.org/10.1177/004728759002900108

Gardner, N. (2009). A manifesto for slow travel. Hidden Europe Magazine, 25, 10-14. Retrieved from: https://www.hiddeneurope.eu/a-manifesto-for-slow-travel

Gössling, S., Hall, C. M., & Weaver, D. (Eds.). (2009). Sustainable tourism futures, perspectives on systems, restructuring and innovations. London, UK: Routledge.

Hall, C. M., & Page, S. J. (2006). The geography of tourism and recreation: Environment, place and space. London, UK: Routledge.

Heitmann, S., Robinson, P., & Pove, G. (2011). Slow food, slow cities and slow tourism. In P. Robinson, S. Heitmann & P. Dieke (Eds.), Research themes for tourism (pp. 114-127). Wallingford, UK: CAB International.

INE. (2008-2018). Cifras de población y censos demográficos. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Retrieved from: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/categoria.htm?c=Estadistica_P&cid=1254735572981

Lankford, S. V. (1994). Attitudes and perceptions toward tourism and rural regional development. Journal of Travel Research, 32(3), 35-43. DOI: https://doi.org/10.1177/004728759403200306

Ley 2/2008, de 23 de diciembre, de Presupuestos Generales del Estado para el año 2009. Boletín Oficial del Estado, núm. 309, de 24 de diciembre de 2008, 51773-51897. Retrieved from: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2008-20744

Lois González, R. C., & López, L. (2021). The singularity of the Camino de Santiago as a contemporary tourism Case. In P. Pileri & R. Moscarelli (Eds.), Cycling & walking for regional development. How slowness regenerates marginal areas (pp. 221-234). Cham, Germany: Springer.

Lois González, R. C., & Somoza Medina, J. (2003). Cultural tourism and urban management in northwestern Spain: The pilgrimage to Santiago de Compostela. Tourism Geographies, 5(4), 446-460. DOI: https://doi.org/10.1080/1461668032000129164

López, L., Lois González, R. C., & Castro Fernández, B. M. (2017). Spiritual tourism on the way of Saint James the current situation. Tourism Management Perspectives, 24, 225-234. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.07.015

Lumsdon, L. (2000). Transport and tourism: Cycle tourism – A model for sustainable development? Journal of Sustainable Tourism, 8(5), 361-377. DOI: https://doi.org/10.1080/09669580008667373

Martín-Duque, C. (2017). Los impactos del turismo en el Camino de Santiago Francés: una aproximación cualitativa. Revista de Ciencias Sociales, 5(1), 62-73. DOI: https://doi.org/10.17502/m.rcs.v5i1.155

Martínez, F., Castro, M. N., & Fraiz, J. A. (2018). O turismo como fonte de riqueza en Galicia: análise dalgunhas experiencias. Revista Galega de Economía, 27(3), 65-80. DOI: https://doi.org/10.15304/rge.27.3.5437

Mason, P. (2003). Tourism impacts, planning and management. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann.

MacLaine, S. (2000). The Camino: A journey of the spirit. New York, NY: Pocket Books.

Midmore, P. (2000). The economic value of walking in Wales: An independent report produced for the Ramblers' Association in Wales. Wrexham, UK: Ramblers' Association.

Mitra, S. K. (2019). Is tourism‐led growth hypothesis still valid? International Journal of Tourism Research, 21, 615-624. DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.2285

Morales, X. A. (2017). Las rutas culturales como factor para el desarollo de las areas rural. (Ph. D. Thesis). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Moscarelli, R. (2021). Il turismo lento come occasione di pianificazione territoriale e di rinnovamento urbano. Il caso del Cammino di Santiago. Archivio di Studi Urbani e Regionali, 129, 125-174. DOI: https://doi.org/10.3280/ASUR2020-129007

Pablo-Romero, M. P., & Molina, J. A. (2013). Tourism and economic growth: A review of empirical literature. Tourism Management Perspectives, 8, 28-41. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2013.05.006

Pardellas, X. X. (Ed.). (2005). Turismo religioso: o Camiño de Santiago. Vigo: Universidade de Vigo, Servizo de Publicacións.

Pazo, A. J., & Moragón, M. P. (2018) El despoblamiento en Galicia: la visualización de la “catástrofe”. Ager: Revista

de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 24, 123- 154. DOI: https://doi.org/10.4422/ager.2018.02

Piket, P., Eijgelaar, E., & Peeters, P. (2013). European cycle tourism: A tool for sustainable regional rural

development. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 7(2-3), 115-119. DOI: https://doi.org/10.19041/Apstract/2013/2-3/19

Pileri, P., Giacomel, A., & Giudici, D. (2015). VENTO. La rivoluzione leggera a colpi di pedali e paesaggio. Mantova, Italia: Corraini.

Pileri, P., & Moscarelli, R. (Eds.). (2021). Cycling & walking for regional development. How slowness regenerates

marginal areas. Cham, Germany: Springer.

Porcal, M. C., Díez Angulo, A., & Iñíguez de Heredia, J. J. (2012). Dimensión territorial y turística de la Ruta Norte del Camino de Santiago en el País Vasco: distintas concepciones, valoraciones y propuestas de intervención

sobre un fenómeno multifacético. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 58, 177-204.

DOI: https://doi.org/10.21138/bage.2064

Precedo, A., Revilla Bonín, A., & Míguez Iglesias, A. (2007). El turismo cultural como factor estratégico de desarrollo: el camino de Santiago. Estudios Geográficos, 68(262), 205-234. DOI: https://doi.org/10.3989/egeogr.2007.i262.11

Ritchie, B. W. (1998). Bicycle tourism in the South Island of New Zealand: Planning and management issues. Tourism Management, 19(6), 567-582. DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(98)00063-6

Rodríguez, M. (2004). Los años santos compostelanos del siglo XX. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Rodríguez, M. M. (2013). La planificación y creación del evento Xacobeo. Análisis de la identidad y la imagen. In S.

Novello, F. Martínez Roget, P. Murias Fernández & J. C. de Miguel Domínguez (Eds.), Xacobeo, de un recurso a un evento turístico global (pp. 65-87). Santiago de Compostela: Andavira.

Rodríguez, X. S. (2006). Tourism and cultural relativity in Galicia. In X. S. Rodríguez Campos & X. M. Santos Solla

(Eds.), Galicia & Terranova & Labrador (pp. 73-91). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Santos, X. M. (1999). Mitos y realidades del Xacobeo. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 28, 103-118. Retrieved from: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1318654

Santos, X. M. (2002). Pilgrimage and tourism at Santiago de Compostela. Tourism Recreation Research, 27(2),

-50. DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.2002.11081219

Santos, X. M. (2006a). El turismo cultural en Galicia. In X. S. Rodríguez Campos & X. M. Santos Solla (Eds.), Galicia

& Terranova & Labrador (pp. 107-125). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Santos, X. M. (2006b). El Camino de Santiago: turistas y peregrinos hacia Compostela. Cuadernos de Turismo, 18,

-150. Retrieved from: http://revistas.um.es/turismo/article/view/17791

Santos, X. M., & López, L. (2018). The Way of Saint James: A driver for rural development based on the pilgrimage

tourism boom. In V. Paül, J. M. Trillo Santamaría, L. M. Agrelo Janza & J. I. Vila Vázquez (Eds.), A companion to

fieldwork in rural Galicia (pp. 171-179). Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.

Tilson, D. J. (2005). Religious-spiritual tourism and promotional campaigning: A church state partnership for St.

James and Spain. Journal of Hospitality, Marketing & Management, 12(1), 9-40. DOI: https://doi.org/10.1300/J150v12n01_03

Xunta de Galicia. (1994a). Xacobeo 1993. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Xunta de Galicia. (1994b). Xornadas sobre calidade no Camiño de Santiago. Santiago de Compostela: Xunta de

Galicia.

Xunta de Galicia. (2000). Xacobeo 1999. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Xunta de Galicia. (2004). Arquitecturas no Camiño, 1994-2004. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Xunta de Galicia. (2005). Xacobeo 2004. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Xunta de Galicia. (2011). Memoria Xacobeo 2010. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.