Main Article Content

Ana Moreno Lobato
Universidad de Extremadura, Departamento de Dirección de Empresas y Sociología, Avda. de la Universidad s/n, 10071 Cáceres, España
Spain
https://orcid.org/0000-0002-0114-0975
José Manuel Hernández-Mogollón
Universidad de Extremadura, Departamento de Dirección de Empresas y Sociología, Avda. de la Universidad s/n, 10071 Cáceres, España
Spain
https://orcid.org/0000-0002-5515-8142
Elide Di-Clemente
Universidad de Extremadura, Departamento de Dirección de Empresas y Sociología, Avda. de la Universidad s/n, 10071 Cáceres, España
Spain
https://orcid.org/0000-0002-2708-9805
Vol 30 No 3 (2021): Special Issue: The socioeconomic impact of cultural itineraries: "The Way of Saint James and Other Pilgrimage Routes”, Articles, pages 1-9
DOI: https://doi.org/10.15304/rge.30.3.7449
Submitted: 29-01-2021 Accepted: 05-04-2021 Published: 20-09-2021
Copyright How to Cite

Abstract

The Council of Europe’s Cultural Routes are a certification of routes the heritage of which is a significant tourist resource in various destinations. This singularity implies a network management based on cooperation and collaboration that determines the development of these locations. By means of the study of secondary sources, the public-private management of the Emperor Charles V Network is analysed as a reflection of the promotion capacity of the destination. The results show a low level of involvement of the private sector in comparison with institutional bodies, which means a lesser positive impact on the population on a business and economic development level as a result of this European certification.

Cited by

Article Details

References

Amoedo, J. M., e González, M. (2020). Identidad propia e industrias creativas y culturales. El caso de las regiones europeas. Revista Galega de Economía, 29(3), 1-19. DOI: https://doi.org/10.15304/rge.29.3.6831

Berti, E. (2013). Itinerari Culturali del Consiglio d`Europa: nuovi paradigmi per il progetto territoriale e per il paesaggio. AlmaTourism. Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 7, 1-12. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/3907

Cardia, G. (2018). Routes and itineraries as a means of contribution for sustainable tourism development. En V.Katsoni e K. Velander (Eds.), Innovative approaches to tourism and leisure. Fourth International Conference IACuDiT, Athens 2017 (pp. 17-33). Cham. Switzerland: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-67603-6_2

Consejo de Europa (2020). Base de datos de los Itinerarios Culturales. Estrasburgo, Francia: Consejo de Europa. Recuperado de: https://www.coe.int/es/web/cultural-routes/cultural-routes-database-main-page

Fernández, M. (2015). Carlos V. El césar y el hombre. Barcelona: Espasa.

Graf, M., e Popesku, J. (2016). Cultural routes as innovative tourism products and possibilities of their development. International Journal of Cultural and Digital Tourism, 3(1). Recuperado de: https://iacudit.org/journal/volumes/v3n1/v3n1_24-44.pdf

Hernández, J. (2011). Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural., 9, 225-236. DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.021

Itinera Carolus V Imperator. (2020). Red de cooperacion de las rutas del Emperador Carlos V. Cuacos de Yuste:

Itinera Carolus V Imperator. Recuperado de: http://www.itineracarolusv.eu/es/rccv

Jagielska-Burduk, A., e Stec, P. (2019). Council of Europe Cultural heritage and education policy: Preserving identity and searching for a common core? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado,

(1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.354641

Mariotti, A. (2012). Local system, networks and international competitiveness: From cultural heritage to cultural routes. Journal of Tourism, Culture and Territorial Development, 5, 81-95. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/3208

Martínez, F., Castro, M. N., e Fraiz, J. A. (2018). El turismo como fuente de riqueza en Galicia: análisis de algunas experiencias. Revista Galega de Economía, 27(3), 65-80. Recuperado de: http://www.usc.es/econo/RGE/Vol27/rge2736.pdf

Moreno-Lobato, A., Costa, C., e Hernández-Mogollón, J. M. (2020a). Value creation in the cultural routes of the European Council through the design of military tourism products. Journal of Tourism & Development, 34, 53-64. DOI: https://doi.org/10.34624/rtd.v0i34.22336

Moreno-Lobato, A., Hernández-Mogollón, J. M., e Di-Clemente, E. (2020b). Análisis de la intermediación en la integración de la cadena de valor en la comercialización de itinerarios culturales basados en patrimonio militar e histórico. Revista Espacios, 41(31), 200-214. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a20v41n31/a20v41n31p16.pdf

Morère, N. (2012). Sobre los itinerarios culturales del ICOMOS y las rutas temáticas turístico-culturales. Una reflexión sobre su integración en el turismo. Análisis Turístico, 13, 57-68. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4016094

Naranjo Llupart, M. R., Pelegrín Naranjo, A., Marín Llaver, L. R., Pelegrín Entenza, N., Pelegrín Naranjo, L., e López

González, Y. (2019). Modelos de gestión turística: mirada crítica desde diferentes perspectivas. RECUS. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 4(1), 17-25. DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v4i1.1749 Pattanaro, G., e Pistocchi, F. (2016). Linking destinations through sustainable cultural routes. SYMPHONYA

Emerging Issues in Management, 1, 83-96. DOI: http://dx.doi.org/10.4468/2016.1.09pattanaro.pistocchi

Rengifo Gallego, J. I. (2006). Itinerarios culturales y turismo en el contexto español. PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 60, 114-125. DOI: https://doi.org/10.33349/2006.60.2263

Sariego, I., e García, L. (2016). La ruta turística de Carlos V: los primeros pasos en la creación de producto. International Journal of Scientific Management Tourism, 2(2), 439-466. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5665879

Torres Bernier, E. (2006). Rutas culturales. Recurso, destino y producto turístico. PH Boletín del Instituto Andaluz

del Patrimonio Histórico, 60, 84-97. DOI: https://doi.org/10.33349/2006.60.2259

Turespaña. (2020). Rutas culturales de España. Madrid: Instituto de Turismo de España.

Recuperado de: https://www.spain.info/es/top/rutas-culturales-espana/

Vaquero, A., e Losa, V. (2020). Actuaciones desde la Administración Pública para evitar la despoblación del medio

rural. ¿Qué se puede hacer desde los ayuntamientos y diputaciones? Revista Galega de Economía, 29(2), 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.15304/rge.29.2.6723