Main Article Content

Juan Emilio Ortiz
Universidad Nacional de Rosario
Argentina
https://orcid.org/0000-0001-7213-3265
Vol 43 No 2 (2024), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.43.2.9176
Submitted: 24-04-2023 Accepted: 07-12-2023 Published: 26-02-2024
Copyright How to Cite

Abstract

This paper focuses on Foucault´s approach to the tragedy Oedipus Rex by Sophocles. My goal is to trace the differences between the analysis that the author carries out in his works during the 70s and what can be found in his latest courses. During this last stage, appears an interpretation no longer limited to the genealogical description of how to exercise power, but rather shows the descriptive implications of this recognition. It is through this turn that the ethical dimension of this genealogical description becomes explicit, a matter that is expressed in a clearer position that distinguishes truth from juridical-discursive knowledge. This approach shows various possibilities of destabilization, change, and constitution at the level of this recognition.

Cited by

Article Details

References

Adrados, F. (1966) “Sófocles y el panorama ideológico de su época” Cuadernos de la fundación Pastor, 13.

Castro, E. (2016) “La verdad del poder y el poder de la verdad en los cursos de Michel Foucault” Revista Tópicos, N°31, Santa Fe.

Foucault, M. (2008) La verdad y las formas jurídicas. Buenos Aires: Gedisa.

Foucault, M. (2011) Coraje de la Verdad. Curso en el Collège de France. 1983-1984. Fondo de Cultura Económica: Buenos Aires.

Foucault, M. (2012) Lecciones sobre la voluntad de saber. Curso en el Collège de France 1970-1971. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014) Del Gobierno de los Vivos. Curso en el Collège de France (1979-1980). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014 b) Gobierno de sí y de los otros. Curso en el Collège de France 1982-1983. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014 c) Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Siglo XXI Editores: Buenos Aires.

Foucault, M. (2014 d) Hermenéutica del Sujeto. Curso en el Collège de France (1981-1982). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Fuentes Megías, F. (2020) El filósofo, el psicagogo y el maestro. Filosofía y Educación en Pierre Hadot y Michel Foucault. Miño y Davila: Madrid.

Lacan, J. (2007) Seminario VII. La ética del psicoanálisis. Paidós: Buenos Aires.

Lacan, J. (2008) Seminario 17. El reverso del psicoanálisis. Paidós: Buenos Aires.

Lallef Ilief, R. (2018) “La política en el secreto. Reflexiones a partir de las lecturas contemporáneas de Edipo Rey” Araucaria. Revista iberoamericana de Filosofía, política y humanidades. Año 20, n° 39.

Monge, J. (2015) “El malestar en la ciudad: política de la verdad y tragedia en le lectura foucaulteana de Edipo Rey” Anacronismo e irrupción. Revista de filosofía y teoría política. Vol. 5, N° 8.

Ortiz, J. (2022) “Foucault y Lacan: hacia una ascesis del buen hereje” Saberes y prácticas. Revista de filosofía y educación. 7(2), 1-18.

Panea Márquez, J. (2020) “M. Foucault: poder, perspectiva y verdad en Edipo Rey de Sófocles” Daimon. Revista internacional de filosofía, n° 80 (Mayo-Agosto).

Schmid, W. (2002) En busca de un nuevo arte de vivir. La pregunta por el fundamento y la nueva fundamentación de la ética en Foucault. Editorial Pre- Textos: Valencia.

Veyne, P. (2014) Foucault. Pensamiento y vida. Paidós: Buenos Aires.