Main Article Content

Víctor Samuel Rivera
Universidad Nacional Federico Villarreal, Perú
Peru
https://orcid.org/0000-0002-6388-3096
Vol 41 No 1 (2022), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/agora.41.1.7434
Submitted: 24-01-2021 Accepted: 21-05-2021 Published: 21-12-2021
Copyright How to Cite

Abstract

 


This text tries to give some initial scopes for a constructivist approach to political philosophy and social organization based on the fact of friendship; particularly in the greeting taken as an event of friendship. The mere greeting, the most basic approach to empathy, would be the happening of a world, of a whole world characterized by its demand to be, to be realized and preserved. This requirement would come from an unfathomable archaic background, which would be accessible in the idea of ​​the number of friends. It is an aporia that shows both the open, but not infinite, character of a reference group based on the tenderness of something common.

Cited by

Article Details

References

Agamben, G., ¿Qué es un dispositivo? Seguido de El amigo y de La Iglesia y el Reino, Barcelona, Anagrama, 2015 [2006].

Agamben, G., ¿Qué es filosofía?, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora, 2017 [2016].

Araiza, J., “Sobre la amistad según la teoría ética de Aristóteles”, Nova tellus, 23/2 (2005), pp. 125-159.

Anscombe, E., “Modern Moral Philosophy”, Philosophy, 33/124 (1958), pp. 1–19.

Aristóteles, Ética a Nicómaco, Madrid, Gredos, 2005.

Baumer, F., El pensamiento europeo moderno. Continuidad y cambio en las ideas, 1600–1950, México, Fondo de Cultura Económica, 1985 [1977].

Biset, E., “Derrida y lo político”, Confines, 30 (2013), pp. 23-37

Campos, V., Violencia y fenomenología. Derrida, entre Husserl y Levinas, Santiago de Chile, Metales pesados, 2017.

Conill Sancho, J., Ética hermenéutica. Crítica desde la facticidad, Madrid, Tecnos, 2006.

Deleuze, G., Agamben, G. y L. Pardo, Preferiría no hacerlo. Bartleby, el escribiente de Herman Melville más tres ensayos sobre Bartleby, Valencia, Pretextos, 2005.

Derrida, J. Políticas de la amistad. Seguido de El oído de Heidegger, Madrid, Trotta, 1998 [1994].

Descartes, R., Las pasiones del alma, Madrid, Tecnos, 1996.

Dri, R., “Filosofía política aristotélica”, A. Boron (comp.), La filosofía política clásica. De la Antigüedad al Renacimiento, Buenos Aires, Clacso, 2000, pp. 97-130.

Durantaye, L. de la, Giorgio Agamben. A Critical Introduction. Stanford, Stanford University Press, 2009.

Eusebio de Cesarea, Historia eclesiástica, Madrid, Biblioteca de autores cristianos, 2010.

Gadamer, H-G., “Autopresentación”, Verdad y Método II, Salamanca, Sígueme, 1992 [1977], pp. 373-402.

Gadamer, H-G., “La filosofía griega y el pensamiento moderno”, Antología. (2001 [1978]), Salamanca, Sígueme, pp. 259-266.

Gadamer, H-G., Los caminos de Heidegger. Traducción de Angela Ackermann Pilarì, Barcelona, Herder, 2003 [2002].

Garcés, L. y C. Giraldo, “Las emociones y las pasiones en Aristóteles; conceptualización e interpretación”, Revista Espacios, 39/4 (2018), pp. 26-36.

Garcés, L., Huerta, O. y A. Arboleda, “El amigo en Aristóteles como posibilidad de autoconocimiento y las diferencias con un adulador”, Revista lasallista de investigación, 14/2 (2017), pp. 192-202.

Giusti, M., “Economía, sociedad y política. Una moderna confusión conceptual, VV AA, Búsquedas de la filosofía en el Perú de hoy, Cuzco, Bartolomé de las Casas, 1992, pp. 57-83.

Giusti, M., Tras el consenso. Entre la utopía y la nostalgia, Madrid, Dyckinson, 2006.

Grondin, J., ¿Qué es la hermenéutica? Barcelona, Herder, 2008 [2006].

Heidegger, M., “La frase de Nietzsche “Dios ha muerto”, Sendas perdidas .Holzwege], Buenos Aires, Losada, 1960 [1943], pp. 174-221

Heidegger, M., El Ser y el Tiempo [Sein und Zeit], México, Fondo de Cultura Económica, 1983 [1927].

Hernández de la fuente, D., “La noción de koinonía y los orígenes del pensamiento utópico”, Studia Philologica Valentina, 16/13 (2014), pp.165-196.

Kolohai, Ch.E., Η κοινωνια τησ πιστεωσ σου: A socio-Rethorical interpretation of Paul’s letter to Philemon (Tesis de doctorado), Suva, Pacific Theological College Suva, 2013.

Lacunza, M., “La amistad como núcleo de la vida política actualidad del pensamiento de Aristóteles”, Nuevo Itinerario, 11 (2016), pp. 81-92.

López, A., “Reseña de Políticas de la amistad seguido de El oído de Heidegger” de Jacques Derrida”, Signos Filosóficos, 1/1 (1999), pp. 241-243.

Llevadot, L., “Consideraciones en torno a lo político en el pensamiento de Derrida”, Enhorabuena, 48 (2012), pp. 95-109.

Llevadot, L., “No hay mundo común: Jacques Derrida y la idea de comunidad”, Isegoría: Revista de filosofía moral y política, 49 (2013), pp. 549-566.

Luc, P., La sociedad propuesta por San Agustín en su libro De Civitate Dei, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana. Tesis de grado.

Mills, Ch., The Philosophy of Agamben. Montréal/Kingston, McGill-Queen’s University Press, 2008.

Moreau, J., Aristóteles y su escuela, Buenos Aires, Eudeba, 1979.

Polo, L., “La amistad en Aristóteles”, Anuario filosófico, 32 (1999), pp. 477-485.

Powell, J., Jacques Derrida. Una biografía, Valencia, Universidad de Valencia, 2008.

Redaelli, W., “Evento”, en R. Ronchi (Ed.), Filosofia teoretica. Un’introduzione, Torino, UTET, pp. 21-45.

Rivera, VS., “Charlie Hebdo. El evento del fin del nihilismo cumplido”, Estudios Filosóficos, 64/187 (2015), pp. 531-554.

Rivera, VS., “Evento y milagro. El 11 de septiembre: ¿Gianni Vattimo o Joseph de Maistre?”, Diánoia, 62/79 (2017), pp. 40-75.

Ruiz Bueno, Daniel, Actas de los mártires, Madrid, Biblioteca de autores cristianos, 2018.

Vattimo, G., Introducción a Heidegger, Barcelona, Gedisa, 2006 [1971].

Vattimo, G., De la realidad. Fines de la filosofía, Barcelona, Herder, 2013 [2012].

Volpi, F., Aristóteles y Heidegger, México, Fondo de Cultura Económica, 2012.