Main Article Content

Tatiana Staroselsky
Universidad Nacional de La Plata - CONICET
Argentina
Vol 39 No 1 (2020), Studies
DOI: https://doi.org/10.15304/ag.39.1.5676
Submitted: 13-12-2018 Accepted: 04-03-2019 Published: 09-12-2019
Copyright How to Cite

Abstract

This article aims to investigate the relationship between the work of the philosopher Walter Benjamin and part of the production of the conceptual artist Joseph Kosuth. It is argued that both represent a displacement of their disciplines towards a crossroads between art and philosophy. In fact, while in Benjamin´s works philosophy goes beyond concept to explore the image, in Kosuth art appropriates the words and avoids any visual representation of the world.
Cited by

Article Details

References

Abadi, F., “La ampliación del concepto de experiencia en Benjamin: de Kant al surrealismo” en Eikasia, Nº 67, 2015, pp. 193-211.

Adorno, T., “Dirección única de Benjamin” en Adorno, T., Sobre Walter Benjamin. Madrid: Cátedra, 2001, pp. 28-34.

Benjamin, W., “Experiencia y pobreza” en Benjamin, W., Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus, 1982, pp. 165-173.

Benjamin, W., “Hacia la imagen de Proust” en Benjamin, W., Obras II.1. Madrid: Abada, 2007, pp. 317-331.

Benjamin, W., “Sobre algunos motivos en Baudelaire” en Benjamin, W., Obras I.2. Madrid: Abada, 2008, pp. 205-260.

Benjamin, W., “El autor como productor” en Benjamin, W., Obras II.2. Madrid: Abada, 2009, pp. 297- 315.

Benjamin, W., El origen del Trauerspiel alemán en Benjamin, W., Obras I.1. Madrid: Abada, 2010, pp. 217-459.

Benjamin, W., Denkbilder. Epifanías en viajes. Buenos Aires: El cuenco de plata, 2011.

Benjamin, W., Obra de los pasajes en Benjamin, W., Obras V.I. Madrid: Abada, 2013.

Benjamin, W., Calle de mano única. Buenos Aires: El cuenco de plata, 2014.

Benjamin, W., “Crónica de Berlín” en Benjamin, W., Obras VI. Madrid: Abada, 2017, pp. 619-684.

Buchloh, B., “Conceptual Art 1962-1969. From the Aesthetic of Administration to the Critique of Institutions” en October, Vol. 55, Winter, 1990, pp. 105-143. https://doi.org/10.2307/778941

Cavell, S., “Benjamin and Wittgenstein: Signals and Affinities” en Critical Inquiry, Vol. 25, No. 2, “Angelus Novus”: Perspectives on Walter Benjamin (Winter, 1999), pp. 235-246. https://doi.org/10.1086/448918

Danto, A., Después del fin del arte: el arte contemporáneo y el linde de la historia. Madrid: Paidós, 2010.

Delgado Rojo, J. L., “Benjamin y Wittgenstein. Una aproximación morfológica” en Agora. Papeles de filosofía, Vol. 34, Nº 1, 2015, pp. 33-57. https://doi.org/10.15304/ag.34.1.1664

Di Pego, A., “La ambivalencia de la narración en Walter Benjamin”, en Naishtat, F., Gallegos, E. y Xébenes, Z. (eds.), Ráfagas de dirección múltiple. Abordajes de Walter Benjamin. México: Universidad Autónoma Metropolitana — Unidad Cuajimalpa, 2015, pp. 141-167.

Espinosa, L., “Figuras de la crítica en Walter Benjamin: del romanticismo alemán a Charles Baudelaire” en Alpha, Nº 45, 2017, pp. 47-58.

https://doi.org/10.4067/S0718-22012017000200047

Gabrielli, P., Sinn und Bild bei Wittgenstein und Benjamin. Bern: Peter Lang, 2004.

Gagnebin, J. M., História e narração em Walter Benjamin. São Paulo: Perspectiva, 1999.

Gagnebin, J. M., “Do conceito de Darstellung em Walter Benjamin ou verdade e beleza” en Kriterion, Belo Horizonte, Nº 112, 2005, pp. 183190. https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200004

García, L., “Alegoría y montaje. El trabajo del fragmento en Walter Benjamin” en Constelaciones. Revista de Teoría Crítica. Nº 2, 2010, pp. 158-185.

García Canclini, N., La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Montevideo: Katz Editores, 2010. https://doi.org/10.2307/j. ctvm7bcb0

Genette, G., La obra del arte. Buenos Aires: Lumen, 1997.

Guasch, A. M., El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza, 2001.

Hillach, A., “Imagen dialéctica” en Opitz, M. y Wizisla, E., Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires, Las cuarenta, 2014, pp. 643-708.

Holz, H., “Idea” en Opitz, M. y Wizisla, E., Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires, Las cuarenta, 2014, pp. 591-641.

Kracauer, S., “On the writings of Walter Benjamin” en Kracauer, S., The mass ornament. Weimar essays. Harvard University Press, 1995, pp. 259-264.

Kosuth, J., “Art after philosophy” en Kosuth, J., Art after Philosophy and After. Collected Writings 1966-1990. The MIT Press, 1991.

Laddaga, R., Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2006.

Lindner, “Alegoría” en Opitz, M. y Wizisla, E., Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires, Las cuarenta, 2014, pp. 17-82.

Oyarzún Robles, P., “Introducción”, en Benjamin, W., El narrador. Santiago de Chile, Metales pesados, 2008, pp. 7-52.

Reyes Mate, M., Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”. Madrid: Trotta, 2009.

Richter, G., “Una cuestión de distancia. La calle de dirección única de Benjamin a través de los pasajes” en Uslengui, A. (comp.), Walter Benjamin: culturas de la imagen. Buenos Aires: Eterna cadencia, 2010, pp. 237-282.

Sontag, S., Bajo el signo de Saturno. Barcelona: De bolsillo, 2007. Steiner, U., “‚Das Höchste wäre: zu begreifen, dass alles Factische schon Theorie ist‘. Walter Benjamin liest Goethe” en Zeitschrift für deutsche Philologie, 121. Band, 2002, pp. 265-284.

Weber, T., “Experiencia” en Opitz, M. y Wizisla, E., Conceptos de Walter Benjamin. Buenos Aires, Las cuarenta, 2014, pp. 479- 525.

Weigel, S., Cuerpo, imagen y espacio en Walter Benjamin. Una relectura. Buenos Aires: Paidós, 1999.

Zumbusch, C., Wissenschaft in Bildern. Symbol und dialektisches Bild in Aby Warburgs MnemosyneAtlas und Walter Benjamins Passagen-Werk. Berlin: Akademie Verlag, 2004