The Audience Defender’s Office of Argentina, a democratizing instrument in the context of Audiovisual Media Services Act
Main Article Content
Abstract
On October 10, 2009, the Act 26.522 on Audiovisual Media Services was approved in Argentina. This law entailed the creation of three new bodies with the function of overseeing the values of democracy and diversity: the Federal Audiovisual Communication Services Authority (AFSCA), the Federal Audiovisual Communication Council (COFECA) and the Audience Defender's Office . The main objective of this research is to investigate the role of the Audience Defender's Office from birth until the change of government in December 2015. The origin, function and action of this organism is analyzed from the perspective of the Political Economy of Communication. In order to that, a general normative analysis of the Law has been carried out, and a study of the process of creation of the Audience Defender´s Office and an evaluation of the results of its implementation has been set up, through semi-structured interviews and the review of primary and secondary sources. The research demonstrates how this process changed the role of the Argentine audience, converting it into a producer of meaning with full rights.
Keywords:
Article Details
References
Albornoz, L. y Herschmann, M. (2008). Ibero-American observatories in the sectors of information, communication and culture: a brief history. Media, Culture & Society, 30(5), 723-734. https://doi.org/10.1177/0163443708094017.
Albornoz, L. y Herschmann, M. (2007). Balance de un proceso iberoamericano: los observatorios de información, comunicación y cultura. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (72), 47-59.
Alfaro Moreno, R.M. (2013) Ciudadanías y Medios. Veedurías desde la participación ciudadana. Commons: revista de comunicación y ciudadanía digital, 2(1). https://doi.org/10.25267/COMMONS.2013.v2.i1.01.
Badillo, Á., Mastrini, G., y Marenghi, P. (2015). Teoría crítica, izquierda y políticas públicas de comunicación: el caso de América Latina y los gobiernos progresistas. Comunicación y Sociedad, (24), 95-126. https://doi.org/10.32870/cys.v0i24.2524.
Baranchuk, M. (2010). Una historia sobre la promulgación de la ley 26522 de Servicios de Comunicación Audiovisual (o el largo camino hacia la democratización de las comunicaciones). En Autoridad Federal de Servicios de Comunicación Audiovisual (ed.). Ley 26522 de Servicios de Comunicación Audiovisual. Historia, antecedentes europeos y principales artículos. AFSCA.
Becerra, M. (2013, 9 de octubre). Cuatro años de la ley audiovisual: un balance. https://martinbecerra.wordpress.com/2013/10/09/cuatro-anos-de-la-ley-audiovisual-un-balance/.
Becerra, M., y Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra: acceso, estructura y concentración de los medios en la América latina del Siglo XXI. Prometeo Libros.
Beltrán, L.R. y Fox De Cardona, E. (1980). Comunicación dominada: Estados Unidos en los medios de América Latina. Nueva Imagen: Instituto Latinoamericano de Estudios Trasnacionales.
Busso, N., y Jaimes, D. (2011). La cocina de la ley. El proceso de incidencia en la elaboración de la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual en Argentina. FARCO. Foro Argentino de Radios Comunitarias.
Chakravartty, P., & Sarikakis, K. (2006). Media policy and globalization. Palgrave Macmillian.
Congreso Argentino (2009, 10 de octubre). Ley 26522 de Servicios de Comunicación Audiovisual. Boletín Oficial nº 31756. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm.
Diario Registrado (2017, 25 de enero). La Defensoría del Público de Comunicación Audiovisual lleva casi tres meses sin un defensor titular. http://www.diarioregistrado.com/sociedad-/la-defensoria-del-publico-de-comunicacion-audiovisual-lleva-casi-tres-meses-sin-un-defensor-titular_a58890ff4fc34787c07f5b58e
Hallin, D. C., y Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Hacer.
Hernández Prieto, M. (2016). Legislación y pluralidad de actores. LSCA y LGCA en perspectiva comparada. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 1(3), 55-70. http://dx.doi.org/10.15304/ricd.1.3.2939.
Hernández Prieto, M. & Pérez Alaejos, M. P. (2017). Analysis of the drafting, enactment and implementation process of Act 26.522 on Audiovisual Media Services: Drifting away from an ideal. Communication & Society 30(2), 131-145. https://doi.org/10.15581/003.30.2.131-147.
Humphreys, P. (2008). The Principal Axes of the European Union's Audiovisual Policy. In Fernández Alonso, I & Moragas Spá, M. (Eds.). Communication and Cultural Policies in Europe (pp. 152-182). Generalitat de Catalunya, Departement de la Presidéncia.
Loreti, D. (2011). El caso argentino y la nueva Ley de comunicación audiovisual. En Martínez- Gómez, R. y Lubetkin, M. (eds.). Políticas, Redes y Tecnologías en la Comunicación para el Desarrollo (pp. 199). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Mattelart, A. (2005). Novas frentes de luta na comunicação (entrevistado por D. Sitoni y J. Gorgen). Minga Informativa de Movimientos Sociales. http://www.movimientos.org/pt-br/node/4997.
Moraes, D. (2011). La cruzada de los medios en América Latina. Gobiernos progresistas y políticas de comunicación. Paidós.
Moragas Spà, M. D. (2009). De la comunicación a la cultura: nuevos retos de las políticas de comunicación. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (81), 12-19. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2009/107978/telos_a2009n81p12.pdf.
Pasquali, A. (1963). Comunicación y cultura de masas: la masificación de la cultura por medios audiovisuales en las regiones subdesarrolladas: estudio sociológico y comunicacional. Venezuela: Universidad Central de Venezuela.
Pasquali, A. (1972). Comunicación y cultura de masas. Monte Avila.
Pasquali, A. (1978). Comprender la comunicación. Monte Avila.
Ramonet, I. (2003, octubre). El quinto poder. Le Monde Diplomatique. http://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/_media/cursos/curriculum/interniv/dv36/modul_1/ramonet.pdf.
Rey, G. (2003). Ver desde la Ciudadanía. Observatorios y Veedurías de Medios de Comunicación en América Latina. FES/Promefes. http://library.fes.de/pdf-files/bueros/kolumbien/04198.pdf.
Santana Nogueira, R. D. y Mara Miranda, C. (2019). Defensoría del Público de Servicios de comunicación Audiovisual da argentina: Perspectiva de gênero na Política de comunicação. Conexão – Comunicação e Cultura, UCS, Caxias do Sul, 18(35), 171-197. https://doi.org/10.18226/21782687.v18.n35.08.
Van Cuilenburg, J., & Mcquail, D. (2003). Media Policy Paradigm Shifts. Toward a New Communication Policy Paradigm. European Journal of Communication, 18(2), 181-207. https://doi.org/10.1177/0267323103018002002.
Venier, E. (2019). Ciudadanías comunicacionales y políticas públicas de medios audiovisuales en Argentina, RAEIC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 6(11), 119-140. https://doi.org/10.24137/raeic.6.11.8.
Zallo R. (2006). Dos modelos opuestos: Consejos del Audiovisual en las Comunidades Autónomas. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, (68), 78-89. https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero068/consejos-del-audiovisual-en-las-comunidades-autonomas/.
Most read articles by the same author(s)
- Marina Hernández Prieto, Legislación y pluralidad de actores. LSCA y LGCA en perspectiva comparada , Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD): Vol 1 No 3 (2016): Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo
- Marina Hernández Prieto, Agenda , Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD): Vol 2 No 5 (2017)
- Marina Hernández Prieto, María de la Peña Pérez Alaejos, Francisco Javier López Gil, Productive models and financing of audiovisual producers in Castilla y León: An exploratory study of the business sector in the region , Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo (RICD): Vol 3 No 10 (2019)