Main Article Content

Arturo GUTIÉRREZ FERNÁNDEZ
Professor of Applied Economics at the University of Seville and Director of the Research Group of Planning and Economic Analysis Investigation
Spain
Macarena PÉREZ-SUÁREZ
Interim Teacher at the University of Seville. Member of the Research Group of Planning and Economic Analysis Investigation. Department of Applied Economics III, Faculty of Economics and Business
Spain
Vol 26 No 1 (2017), Articles, pages 55-72
DOI: https://doi.org/10.15304/rge.26.1.4453
Submitted: 02-12-2017 Accepted: 02-12-2017 Published: 02-12-2017
Copyright How to Cite

Abstract

Purpose – This study aims to determine the export competitiveness of the Social Economy
in Andalusia, this is carried out by quantifying the export competitiveness of the
internationalized enterprises of the Social Economy in the export sector of the region.
Design/methodology/approach – The strengths and weaknesses of this business sector are
quantified and the Rasch´s Probability. It is a model used to measure the latent variable
called export competitiveness, which is defined by items (factors): size, cooperation,
number of target markets, competitive advantages, years abroad and percentage of sales
abroad. The article provides empirical evidence of 362 Andalusian export enterprises.
Findings – The results show that the export competitiveness of social enterprises reflected
their strengths as compared with other SMEs.
Originality/value – This concept paper empirically combines two different fields of
knowledge (design and behavior of companies) in the construction of the foreign trade.
This work standardizes the treatment of two descriptors scarcely discussed in the
literature: Social Enterprises and Export.
Cited by

Article Details

References

Andrich, D.; Marais, I., & Humphry S. (2012). “Using a theorem by Andersen and the dichotomous Rasch model to assess the presence of random guessing in multiple choice items”. Journal of Educational and Behavioral Statistics, Vol.37 Núm. 3, pp. 417442. DOI: https://doi.org/10.3102/1076998611411914

Antonelli, C., Crespi, F., & Scellato, G. (2015). “Productivity growth persistence: firm strategies, size and system properties”. Small Business Economics, Vol.45 Núm.:1, pp.129-147. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-015-9644-2

Arboleda, A.M., & Alonso, J.C. (2014). “Design awareness and purchase intention: an item response theory approach”. Academia, Revista Latinoamericana de Administración, Vol. 27 Núm.: 1, pp.138-155. DOI: https://doi.org/10.1108/ARLA-08-2013-0112.

Avilés-Casco, F. (2005). “El papel de la empresa en la internacionalización de la economía española”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, Vol. 826, pp. 423-434.

Bobillo, A.; López-Iturriaga, F., & Tejerina-Gaite, F. (2010).”Firm performance and international diversification: The internal and external competitive advantages”. International Business Review, Vol. 19 Núm.:6, pp. 607-618.

Boone, W.J.; Staver, J.R., & Yale, M.S. (2014). Rasch analysis in the human sciences, Vol. 402. Dordrecht: Springer.

Calderón, M.H.; Cervera, A.; Tubillejas, B., & Fayos, T. (2007). “Selección del modo de entrada en un mercado internacional: valoración de las capacidades empresariales, la estrategia empresarial y la percepción de los problemas de la internacionalización”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, Vol.839, pp.143-162.

Calvo, N., & Dávila, R. (2011). “A cooperación das empresas gallegas como mecanismo de supervivencia. O caso Cenor”. Revista Galega de Economía, Vol.20 Núm.: 2, pp. 221234.

Camisón, C. (2007). “Bases organizativas de la internacionalización y la competitividad de la empresa española: dinámica en las dos últimas décadas”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, Vol. 838, pp. 59-100.

Cepes-Andalucía (2013). Informe Estadístico de la Economía Social Andaluza 4º Cuatrimestre. Central de Estadísticas de la Economía Social de CEPES-Andalucía. Available in: http://www.cepes-andalucia.es/estadisticas/

Charlo, M. J., Núñez, M., & Sánchez-Apellániz, M. (2016). “Profile of the family company in Spain and Andalusia”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol.16 Núm.:2, pp. 167-184.

Estrella, A.Mª; Jiménez, D.; Ruiz, J.L., & Sánchez, M. (2012). “How do SMES compete in the international market? Analysis of an export-oriented local cluster”. Investigaciones europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol.18 Núm.:1, pp. 87-99. DOI: https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60062-8.

Extenda, Agencia Andaluza de Promoción Exterior. (2014). Observatorio del Comercio Exterior de Andalucía de Extenda, Listado de Empresas Exportadoras 2014. Available in: http://www.extenda.es/web/opencms/servicios/observatorio/?tab-2

Fernández, Z., & Nieto, M.J. (2002). “La estrategia de internacionalización de la pequeña empresa familiar”. Universidad Carlos III de Madrid, pp.1-26.

Ferrero, L., & Hisgen, C.M. (2014). “Determinants of exports intensity of industrial SMEs in Argentina”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol.14 Núm.:2, pp. 53-74.

Geldres, V.V.; Etchebarne, M.S., & Bustos, L. (2011). “The impact of governmental export Promotion on the firm’s exports Performance”. Academia, Revista Latinoamericana de Administración, Vol.47, pp. 1-17.

Gupta, S., Beninger, S., & Ganesh, J. (2015). “A hybrid approach to innovation by social enterprises: lessons from Africa”. Social Enterprise Journal, Vol.11. Núm.: 1, pp. 89112.

Gutiérrez, A. (2007). El método del Análisis DAFO y la Planificación. Ed. Digital@tressll, Vol.1, pp. 1-37.

Gutiérrez, A.; Morán, J.C; Belda, J.I.; Sánchez-Torné I., & Pérez-Suárez, M. (2014). “Informe sobre la internacionalización de la Economía Andaluza y de sus provincias y el nuevo modelo productivo”. Patrocinado Fundación Cajasol y la Fundación de Investigación de la Universidad de Sevilla. Ed. Instituto de Estudios de Cajasol. Vol. 2.

Klimas, P. (2015). “Organizational innovativeness: its level, building blocks and relationships with interorganizational cooperation inside innovation networks”. International Journal of Business Environment, Vol.7 Núm.:4, pp. 373-395.

Knight, G.A. (2001). “Entrepreneurship and strategy in the international SME”. Journal of International Management, Vol.7 Núm.:3, pp.155-171.

Madrid, A. & García, D., (2004).”Influencia del tamaño, la antigüedad y el rendimiento sobre la intensidad exportadora de la pyme industrial española”. Información Comercial Española, ICE: Revista de Economía, Vol. 817, pp. 35-49.

Madrid-Guijarro, A.; García-Pérez-de-Lema, D., & Van Auken, H. (2016). "Financing constraints and SME innovation during economic crises", Academia Revista Latinoamericana de Administración, Vol.29 Núm.:1, pp.84–106. DOI: 10.1108/ARLA04-2015-0067.

Man, T.; Lau, T., & Chan, K.F. (2002). “The competitiveness of small and medium enterprises: A conceptualization with focus on entrepreneurial competencies”. Journal of Business Venturing, Vol.17 Núm.:2, pp.123-142.

Medina, J.M.; Mozas, A.; Bernal, E., & Moral, E. (2014). “Factores determinantes para la exportación en las empresas cooperativas oleícolas andaluzas”. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Vol.81, pp. 241-262.

Meléndez, M. (2014). “Internacionalización de las PYMES en Colombia”. Integration and Trade Journal, Vol.37 Núm.:17, pp. 25-40.

Miró, A.P. (2016). “Dinámica de la eficiencia técnica e internacionalización en el sector químico español”. Revista Galega de Economía, Vol. 25. Núm.: 2, pp. 13-24.

Morán, J.C., & Álvarez, P. (2001), “Medida del desarrollo humano para los países de la América Latina”. Trimestre Económico, pp. 195-208.

Myro, R. (2013). “La política de internacionalización de la empresa española”. Economía Industrial, Vol.387, pp. 119-130.

Myro, R.; Álvarez, E.; Fernández-Otheo, C.M.; Rodríguez, D. & Vega, J. (2013). Fortalezas competitivas y sectores clave en la exportación española. J.M.P. de Tudela Vázquez (Ed.). Instituto de Estudios Económicos.

Oreja-Rodríguez, J. R. (2005). “Introducción a la medición objetiva en Economía, Administración y Dirección de Empresas: El Modelo de Rasch”. Serie estudiosInstituto Universitario de la Empresa, Vol.47, pp. 1-78.

Pérez, S.; Macias, C.; Rosiles, L., & León, J., (2014). “Factors that Impact the Competitiveness of Home Construction Businesses in Mexicali, Baja California”. Revista Global de Negocios, Vol.2 Núm.:3, pp.79-90.

Pérez-Suárez, M., & Espasandín, F. (2014). “El proceso de internacionalización y los resultados de la innovación en las empresas de Economía Social andaluza”. CIRIECEspaña, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, Vol.82, pp. 65-95.

Piatkowski, M. (2012). “Factors Strengthening the Competitive Position of SME Sector Enterprises. An Example for Poland”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 58, pp. 269-278.

Ponce, H. (2006). “La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales”. Contribuciones a la Economía, Vol.2, pp. 1-16.

Rodríguez, B.; Vásquez, R.D., & Mejía, Y. (2014). “The Strategy of Cooperation between Companies-An Alternative to Strengthen the Competitive Advantage in the Micro, Small and Medium Enterprises: Case Metal Mechanical Industry in Southeastern of Coahuila Mexico”. Revista Global de Negocios, Vol.2 Núm.:4, pp.91-104.

Rodríguez, M.P.; Alcaide, L., & López, A.M. (2012). "Studying E-Government: Research Methodologies, Data Compilation Techniques and Future Outlook". Academia, Revista Latinoamericana de Administración, Núm.: Sin mes, pp. 79-95.

Rostek, K. (2012). “The reference model of competitiveness factors for SME medical sector”. Economic Modelling, Vol.29 Núm.:5, pp. 2039-2048.

Santos, L., & Muñoz, G. A. (2013). “Should Be A Process The Internationalization of a Firm? Born Globals as an Exception”. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol.13 Núm.: 2, pp. 135-146.