Digitization processes, monitoring of political information and changes in the political culture of Latin America
Main Article Content
Abstract
This paper analyzes the digitization processes in Latin America over the last few years, as well as its relationship with the changes in the dynamics of information monitoring and political participation. First, a characterization of the changes in the political culture of the region is carried out, taking into account both its structural factors and subjective and cognitive conditioning factors, paying special attention to political and institutional trust and satisfaction. Second, the state of the art about the media in the region and its relationship with political culture are presented in order to deepen some of the dynamics of citizen political participation and its changes based on the new digital media. Subsequently, the results of the field work, obtained from the data collection of successive waves of the Latinobarometer, are analyzed.
In relation to the digitization processes and the use of digital media for political information, the results show the great progress that the region has made, at the same time that they highlight the great differences between countries, finding development as the main explanatory variable. economic. Regarding the relationship between the components of political culture taken into account and the use of digital media for political information, the results show the role that both institutional trust and democratic satisfaction play in the political use of digital media.
Keywords:
Article Details
References
ALCÁNTARA, M. (2021). Los grandes retos para la democracia ecuatoriana en la era poscovid-19. Estado & comunes, revista de políticas y problemas públicos, 1(12), 117-121. https://doi.org/10.37228/estado_comunes.v1.n12.2021.214
ASSUSA, G., & KESSLER, G. (2021). ¿Percibimos la desigualdad realmente existente en América Latina? Nueva Sociedad (293), 25-38.
BECERRA, M. (2014). Medios de comunicación: América Latina a contramano. Nueva Sociedad (249), 61-74.
CANNON, B. (2016). "The Right in Latin America: Elite Power, Hegemony and the Struggle for the State", de Barry Cannon (Londres: Routledge, 2016).
CAZORLA, A. (2012) “Cultura y comportamiento político”. En I. Szmolka (Coord), Elementos para el análisis comparado y procesos políticos. (p.p. 149-169). Granada: Editorial Universidad de Granada.
CAZORLA, A., JARQUE, M., & REBOLLO, M. (2021). Componentes en el seguimiento de la información política a través de medios digitales, Internet y redes sociales: el caso de América Latina. Universidad de Granada.
DÁVALOS, A. (2012). La internet como arma de contrapeso al poder. El caso zapatista. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (120), 33-36.
ECHEVERRÍA, M., & Bañuelos, R.M. (2017). El sesgo oficialista como fidelidad de encuadres. La cobertura televisiva de la reforma energética de 2013 en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), 229-254.
EMERSON, R. (2018). La «marea rosa» en América Latina: Orígenes y posibles trayectorias (pp. 152-179).
GIKBINS, J.R. (1989). "CONTEMPORARY POLITICAL CULTURE". LONDON: SAGE.
GIL DE ZÚÑIGA, H., & CHEN, H.T. (EDS.) (2020). Digital Media & Politics: Effects of The Great Information and Communication Divides. Journal of Broadcasting & Electronic Media. New York: Routledge.
GÓMEZ, A.E. (2012). América Latina, ciudadanía comunicativa y subjetividades en transformación. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (120), 68-72.
HINDMAN, M. (2009). "The Myth of Digital Democracy". Pricenton: Princeton University Press, 2009.
KALTMEIER, O. (2019). Refeudalización: Desigualdad social, economía y cultura política en América Latina en el temprano siglo XXI. Bielefeld University Press. https://doi.org/10.14361/9783839445242
LÓPEZ SEGRERA, F. (2016) "América Latina: crisis del posneoliberalismo y ascenso de la nueva derecha", (Buenos Aires: CLACSO, 2016).
MATTHES, J, (2022). "Social Media and the Political Engagement of Young Adults: Between Mobilization and Distraction". Online Media and Global Communication, 1, 1, 6-22, 2022.
MILLÁN, C. (2008). Cultura política: acercamiento conceptual desde América Latina. Perspectivas de la Comunicación, 1(1), 42-55.
MUÑOZ, B. (2018). Desigualdad y exclusión social como desafíos para las democracias en América Latina. : Ciências sociais, Humanas e Engenharias, 4(1), 149-176.
NORRIS, P. (2000). "A Virtuous Circle: Political Communications in Post Industrial Societies", Cambridge: CUP, 2000.
PINEDA, L. (2006). Desarrollo de la Información, globalización y desarrollo económico en América Latina. Viejas y nuevas alianzas entre América Latina y España, 584-590.
RIBEIRO, E. A., BORBA, J., & SALINAS, A. (2011). Participación y democracia en América Latina: los determinantes individuales de la participación política. Foro Internacional, 51(2 (204)), 242–270. http://www.jstor.org/stable/23035038
RIVERA, S. (2019). Confianza y participación política en América Latina. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 64(235), 555-583. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.235.65728.
SALAZAR, M.A. (2018). Resistencias mediáticas e imágenes de la gubernamentalidad: activismo y comunicación política en Manizales (Colombia). Ad Comunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (16), 93-110. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2018.16.6
SALZMAN, R. (2015). News Media Consumption and Political Behavior in Latin America. Journal of Politics in Latin America, 7 (2), 71–98.
SARDIÑAS, L.L. (2020). La interculturalidad crítica como eje de transformación de la cultura política en América Latina. En C.P Vélez de la Calle (Ed.), Educación intercultural, paz, inclusión tecnológica, ciencia y sociedad. Ediciones USTA.
SIERRA, F., & GRAVANTE, T. (2016). Ciudadanía digital y acción colectiva en América Latina. Crítica de la mediación y apropiación social por los nuevos movimientos sociales. La Trama de la Comunicación, 20(1),163-175. ISSN: 1668-5628.
STIEGLITZ, S & DANG-XUAN, L (2013). "Social media and political communication: a social media analytics framework" de Soc. Netw. Anal. Min. 3, 1277–1291, 2013.
STREET, J (2012). "Political culture-from civic culture to mass culture" de John Street en el British Journal of Political Science. vol. 24, n.1.
TOUSSAINT, F. (2017). Televisión pública en América Latina: su transición a la era digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(229), 223-242.
VELASCO, M. (2013). Redes sociales, lo público y lo político en construcción. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, (121), 81-87.
ZECHMEISTER, J., Y NOAM, L (2019). El pulso de la democracia. Nashville, TN: LAPOP.
Most read articles by the same author(s)
- 1, Ángel Cazorla Martín, 1, Psychophysiological measurement of political emotions. An analysis of its background and methodological proposal , RIPS: Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas: Vol 23 No 1 (2024): Revista RIPS